Pilot met corona-zelftest voor meer fysiek onderwijs

Op donderdag 8 april start de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) met het inzetten van zelfsneltesten. In een pilot, waar 400 studenten vrijwillig aan deelnemen, bekijken we hoe we in het nieuwe studiejaar meer fysiek onderwijs mogelijk kunnen maken.

in collegezaal met mondkapjes op. Covid19. Corona

Na een jaar van voornamelijk onderwijs op afstand, snakken veel studenten ernaar onderwijs op locatie te kunnen volgen. De HAN gelooft dat fysieke onderwijsactiviteiten bijdragen aan het studentenwelzijn en het studiesucces. Daarom start donderdag 8 april een pilot met het inzetten van zelfsneltesten. Dit omdat we alles op alles willen zetten per september weer onderwijs op locatie te kunnen geven.

De pilot valt hiermee binnen het plan van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De HAN neemt samen met de Radboud Universiteit deel. Aan de HAN worden werkgroepen bij de opleiding Automotive georganiseerd en worden onderwijsgerelateerde lezingen, in samenwerking met een aantal studieverenigingen, opgezet. Bij de Radboud Universiteit gaat het om werkgroepen bij de Radboud Honours Academy en de cursus Microeconomics.

Hoe het werkt

Studenten die aangegeven hebben dat zij deelnemen aan de pilot krijgen vooraf online instructies hoe zij de zelftest af moeten nemen. Het afnemen van de test dient voorafgaand aan elke (les)bijeenkomst te gebeuren. Bij een negatieve uitslag mogen de studenten op locatie aan de pilotactiviteit deelnemen. Dit gebeurt uiteraard met het in acht nemen van de voorwaarden van het RIVM, zoals het houden van 1,5 meter afstand.

Studentenwelzijn

In heel Nederland worden de komende periode pilots met zelftesten uitgevoerd. Bij onze pilot ligt de focus op studentenwelzijn en het gebruik van zelfsneltesten. Het onderzoek dient tot doel inzicht te krijgen in hoeverre de zelfsneltesten kunnen bijdragen aan het veilig herstarten van fysiek onderwijs. Ook willen we weten wat de impact van het zelftesten op het welzijn van de studenten is. De eerste resultaten van het onderzoek worden begin mei verwacht.

Voorafgaand aan het nieuwe schooljaar hopen we alle studenten weer voor één dag in de week onderwijs op locatie te kunnen bieden, met als inzet de zelfsneltest. Daarover volgt uitsluitsel in de persconferentie op dinsdag 13 april.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op:

Rian van den Hout – woordvoerder Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
E: rian.vandenhout@han.nl