HAN deels open en vol aan de bak

Het nieuws was nog maar koud gedeeld: 26 april 2021 gaan de hogescholen en universiteiten weer deels open. Bij de HAN-opleiding Facility Management van de Academie Organisatie en Ontwikkeling AOO schoten de conciërges en docenten meteen in de actiestand. Roosteraars maakten ter voorbereiding conceptroosters. Tot genoegen van de studenten. Ties van Haren: "Ik vind het wel chill om gewoon weer les te hebben en mijn studiegenoten te zien."

235897 Studenten HAN Pabo Arnhem zitten achter laptop. Hun docent lacht hen toe.

De studenten moeten een keer per week fysiek weer naar de hogeschool kunnen. En ze moeten in een lokaal op anderhalve meter afstand van elkaar zitten. Dat vereist roosters waarbij meerdere lokalen per klas studenten worden ingepland. Waar mogelijk is gebruikgemaakt van het auditorium en andere grote ruimtes op de campus, zodat de docent een grotere groep studenten in een keer kan ontmoeten. De docenten van de opleiding Facility Management waren zichtbaar blij om de studenten weer live te ontmoeten. Ook al is het nog maar een keer per week.

Tony Chocolony

Docent Facility Management Godelieve Hofstee: “Het is erg fijn om iedereen weer in de ogen te kijken. Achter het scherm blijkt het knap lastig om non-verbale communicatie goed op te vangen.” Voor een warm welkom ontvingen alle studenten van hun docent een Tony Chocolony. “De gedeeltelijke openstelling voelt voor ons als een mijlpaal”, licht docent Vera Roelofs toe. “Het geeft een feestelijk gevoel. Zie het als een nieuw begin. We verwachten dat we langzaamaan weer naar de normale situatie terugkeren. Voorlopig blijven we uiteraard nog wel online actief met onze studenten.”

Samenwerken

Van de studenten wordt verwacht dat ze in de gangen een mondkapje dragen en na de lesactiviteiten ruimte maken voor anderen en weer naar huis gaan. Indien het niet lukt om studenten met een docent fysiek op de HAN in te roosteren, kunnen studenten wel een keer per week via de opleiding een ruimte op de HAN reserveren om samen aan een project te werken. Voor student Cas Hendriks is dat een uitkomst: “Ja geweldig. Het is toch anders dan thuis achter het laptopje.”

Puzzel

Voor Toegepaste Biowetenschappen en Chemie was het nog een hele puzzel om de studenten goed te kunnen ontvangen. Met vijf praktische voltijdopleidingen speelt veel van het onderwijs zich af in laboratoria. “Daar heb je er eigenlijk nooit genoeg van en helemaal niet als je ook de maatregel van anderhalve meter afstand goed wilt naleven. Toch wilden we alle studenten - en dat is inclusief de MLO-studenten die ook op de Laan van Scheut 2 rondlopen - de mogelijkheid geven een dag of een dagdeel in deze labs te werken. En dat is gelukt’’, aldus Martijn van der Bruggen, academiemanager.