Lisette Gast nieuwe hoofddocent

Al 23 jaar is Lisette werkzaam in internationale samenwerkingen in het maatschappelijke middenveld. Vraagstukken op het gebied van participatie, procesbegeleiding en samenwerken met groepen, zijn voor haar dagelijkse kost. De stap naar hoofddocent voor de MMI voelde dan ook als de juiste.

studenten staan kijken naar muur

“Het was echt zo’n moment waarop alles samen viel”, vertelt Lisette lachend. De nieuwste aanwinst in het docententeam van de Master Management & Innovatie in maatschappelijke organisaties (MMI) speelde al eerder met de gedachte om les te gaan geven. “Ik was al langer op zoek naar een manier waarop ik mijn kennis en ervaring met internationale samenwerkingen ook in Nederland zou kunnen inzetten”, legt ze uit. “Toen ik na lange tijd weer rond keek, was dit de eerste vacature waar mijn oog op viel. Het was precies het juiste moment.”

In haar werkveld heeft Lisette veel te maken met innovatie, en dus ook participatie. Hoe werk je samen? Hoe krijg je mensen mee? Hoe vorm je allianties? Een perfecte match voor de MMI.

278681 Portretfoto van hoofddocente Lisette Gast - MMI

De juiste energie

Lisette is sinds 1 maart 2021 hoofddocent bij de MMI en geeft op dit moment 2 modules: Sociale innovatie & design thinking en de keuzemodule Regievoering. “Bij de MMI kijken ze naar wat je energie geeft en waar je blij van wordt. Dat is echt iets wat me meteen aantrok aan de opleiding”, vertelt ze. “Iedere student doorloopt een eigen traject. Daarbij helpen en inspireren de studenten elkaar ook.”

Ze kijkt er daarom ook erg naar uit om met hele bevlogen mensen voor langere tijd samen te werken. “Bij gastcolleges is het alleen een momentopname. Je geeft je college en dan ben je weer weg. Dat is jammer. Nu ben ik langdurig bij een groep betrokken en dat is ontzettend inspirerend.” Iets wat volgens Lisette alleen maar bevestigd werd tijdens haar eerste college: “Zo veel enthousiasme in de groep! Daarnaast heb ik ook leuke collega’s die erg gemotiveerd zijn voor de opleiding.”

Nog steeds internationaal actief

Helemaal afscheid nemen van haar werk op internationaal gebied doet ze niet. Op dit moment werkt Lisette nog parttime voor Perspectivity, waar ze zich inzet voor conflicttransformatie op het internationale veld. Hierbij begeleidt ze organisaties in het maatschappelijke middenveld op het gebied van mensenrechten. Hoe kan je elkaar versterken, opzoeken en vertrouwen? “Het is echt een proces faciliteren”, legt ze uit. “Zo hebben we bijvoorbeeld in Gaza en Colombia actief gewerkt aan het versterken van de stemmen van (lokale) vrouwen in vredesprocessen. Het is te belangrijk voor me om dat niet meer te doen of actief in te zijn”.

Internationaal werk

Lisette actief in Colombia

278223 Groep in Colombia waar hoofddocent Lisette Gast heeft ondersteund in procesverbetering.

Begeleiding, rust en liefde voor het vak

De kwaliteiten in begeleiden neemt ze ook mee naar de MMI. “Studenten kunnen bij mij terecht voor een stukje rust wanneer ze vastlopen. Welke stap kan je wel nemen? Hoe ga je om met weerstand en hoe blijf je staan? Natuurlijk geef ik ideeën en suggesties, maar het gaat vooral om het creëren van ruimte waardoor studenten zélf verder komen”.

“Voor de liefde voor het vak kunnen ze ook bij mij terecht, ik kan er uren over praten”, lacht ze. Ze hoopt dan ook dat die liefde overkomt. “De rijkdom aan diversiteit, de verschillende manieren van kijken en denken. Ik hoop dat ik dat mee kan geven.”