Diederik Gommers zet HAN-opleiding BMH op de kaart

Hij staat te boek als bekendste intensivist van Nederland, heeft een overvolle agenda en ziet voor zichzelf toch nog een rol weggelegd als kartrekker van de Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) van de HAN. Met dank aan de inspanningen van studievereniging S.V. Aventum uit Nijmegen.

215636 Studenten Medische Hulpverlening in operatiekleding lachen

Sinds de uitbraak van het coronavirus, een jaar geleden, is Diederik Gommers de bekendste intensivist van Nederland. De IC-arts, werkzaam op het Erasmus MC in Rotterdam, is voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en lid van het Outbreak Management Team. En als coronadeskundige is hij bij populaire talkshows inmiddels een vertrouwd gezicht.

S.V. Aventum

Op uitnodiging van S.V. Aventum, de studievereniging van de opleiding Bachelor Medische Hulpverlening aan de HAN in Nijmegen, bracht de BN’er eind februari een online bezoek aan de opleiding. Wat is de rol van de BMH’er in de toekomst van de zorg, vroegen de studenten zich af. Kunnen ze ook terecht op een IC?

Geweldig om te horen hoe Diederik over onze opleiding denkt. Hij staat duidelijk open voor onze relatief nieuwe opleiding en lijkt zelfs een samenwerking voor zich te zien met de IC. Interessant! Hij gaat de BMH op de kaart zetten en wil graag verder in gesprek over hoe onze opleiding verder in de zorg kan worden geïmplementeerd. Een vervolgbezoek staat al gepland: 31 maart.

Bachelor Medische Hulpverlening

De Bachelor Medische Hulpverlening levert professionals af die in de acute zorg van grote betekenis zijn. Denk aan spoedeisende eerstehulp, cardiologie, operatieassistent, anesthesiemedewerker en ambulancemedewerker. De Intensive Care (IC) is nog geen onderdeel van de opleiding.

Gommers benadrukte dat het belangrijk is om de zorg voor jongeren als een aantrekkelijke werkomgeving neer te zetten. Een positieve boost voor de sector is hard nodig, ook omdat er diverse gebieden personeelstekorten zijn. De IC-arts hoopt dan ook dat de vierjarige, relatief nieuwe opleiding BMH hier een rol in kan spelen.