Studiehulp door SV Fabulinus

Een mooi en succesvol initiatief: studievereniging Fabulinus biedt aan studenten van de lerarenopleidingen Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Biologie studiehulp aan in de vorm van bijles of hulp bij opdrachten of verslagen. Op deze manier kunnen studenten die moeite hebben met hun studie niet alleen bij hun docenten en medestudenten terecht, maar dus ook bij de studievereniging.

studenten in klas docent staat voor de klas

Educatief Platform

Ingrid Tijink, penningmeester van SV. Fabulinus, vertelt over het initiatief dat ze Educatief Platform hebben genoemd: “Al jaren is het een doel van de vereniging om leden te helpen bij moeilijkheden in de studie. Nu in de coronatijd merken we dat er vanuit leden dat er meer behoefte is aan studiehulp in meerdere vormen. Zodra duidelijk werd voor leden dat dit platform opgezet werd en meer vorm kreeg, werd ook de vraag vanuit de studenten groter. Het doel van het platform is het ondersteunen van studenten en docenten door studiehulp aan te bieden in kleine groepen zodat er meer individuele aandacht is voor studenten. Hiermee hopen we dat docenten wat ontlast worden omdat studenten nu bij anderen kunnen aankloppen met vragen. We zien dat studenten zekerder worden van hun capaciteiten.”

Individuele aandacht

“Er zijn momenteel zes studenten die studiehulp bieden aan verschillende eerstejaars, er zijn ongeveer twintig eerstejaars die nu studiehulp afnemen bij ons. We zien ook wekelijks dat het aantal afnemers groeit. We krijgen enthousiaste reacties van de studenten; ze zijn blij dat ze gezien worden en er meer individuele aandacht gegeven kan worden op deze manier. Maar ook voor de ‘bijlesgevers’ is het een leerzame ervaring, ze halen stof opnieuw op en maken samen met de ontvangers een leerproces door. Een bijlesgever doet natuurlijk relevante werkervaring op, omdat wij worden opgeleid tot docent is het leerzaam om op verschillende manieren mensen te begeleiden.”

Docenten ontlasten

“De docenten die ik over het initiatief spreek zijn enthousiast over het idee, ze vinden het een mooi initiatief en hopen dat het ook het gewenste resultaat zal hebben. Nog niet iedere docent weet van deze mogelijkheid, maar als ze studenten willen tippen om van ons educatief platform gebruik te maken dan hoeven die studenten alleen maar even een mailtje te sturen naar sv.fabulinus@gmail.com met in het onderwerp: Bijles + naam.”

Audrey de Booij, lerarenopleider Biologie: ” Ik weet op dit moment nog weinig over het functioneren en het niveau van de bijlessen, maar ik vind het een mooi initiatief dat studenten andere studenten willen ondersteunen. Hopelijk lukt het hen goed om de rol als coach in te nemen. Ik denk dat individuele hulp studenten -juist in deze tijden van online lessen- de motivatie kan geven ergens mee aan de slag te gaan. Deze sociale motivatie is iets wat studenten nu veel missen.”

Hulp bij struikelvak

Maureen Pricken is eerstejaars student van de lerarenopleiding Biologie. Zij is erg blij met de bijles die ze krijgt van Fabulinus: “Scheikunde is in het eerste jaar van mijn studie een echt struikelvak. Zeker voor die studenten die – net als ik- geen scheikunde in het pakket hadden op de middelbare school, is het echt pittig. In de bijlessen wordt de stof nog eens doorgenomen en is er veel ruimte voor vragen. De bijles wordt gegeven door een ervaren student, die ook de opleiding goed kent. Dat is fijn. Daarnaast is het ook gewoon gezellig en is het ook wel heel fijn dat de bijles af en toe op een zondag kan. Wel zo flexibel dus. Ik ben er heel blij mee en zou zeker weer bijles aanvragen als ik bij andere vakken ook moeite zou gaan krijgen met de stof.”