Waterstofvisie krijgt ondersteuning vanuit Gelderland

De nieuwe waterstofvisie die het Kabinet heeft gepresenteerd, krijgt ook vanuit Gelderland ondersteuning. Juist nu tijdens de coronacrisis is het belangrijk om door te gaan met investeringen die de energietransitie versnellen en tegelijk onze economie versterken. Regio’s, zoals Arnhem met de waterstofactiviteiten op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in samenwerking met de HAN, spelen een belangrijke rol in de visie.

SEE, waterstofmoleculen

Toepassing van waterstof

Op het IPKW werken de HAN, ondernemers, de gemeente Arnhem en de Provincie Gelderland dagelijks aan de toepassing van waterstof. Zo zetten we waterstof in voor schone mobiliteit,de industrie en voor oplossingen voor leveringszekerheid van elektriciteit en warmte.

HAN H2Lab

Het HAN H2Lab is een hybride leeromgeving waar studenten met bedrijven en onderzoekers en docenten van de hogeschool werken aan de ontwikkelingen op het vlak van kennis en toepassing van waterstof.

In het waterstoflab wordt praktijkgericht onderzoek gedaan naar waterstoftoepassingen, voor kleine en middelgrote waterstofsystemen. De activiteiten richten zich op het ontwerpen, modelleren, construeren en testen van verschillende waterstofsystemen; voor mobiele toepassingen, energieopslag en netstabiliteit.

Het is een 'shared facility' test- en ontwikkelomgeving voor waterstofsystemen en is beschikbaar voor allerlei partijen die onderzoek willen doen en/of willen samenwerken.

Werkbezoek Wiebes

Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat bracht eind januari een werkbezoek aan het IPKW en gaf toen al aan onder de indruk te zijn van de waterstofactiviteiten in Arnhem. Het HAN H2Lab was een van de locaties die de minister waar de minister ontvangen werd door studenten, onderzoekers, bedrijfsleven, vertegenwoordigers van het IPKW, de provincie Gelderland en gemeente Arnhem.

Na een korte introductie over het belang van het waterstoflab voor de regio en de HAN, vertelden de studenten over hun innovatieve onderzoek. Daarna maakte Wiebes op de fiets een tochtje over Industriepark Kleefse Waard en bezocht de waterstofbedrijven Elestor en HyGear.

De milieuvriendelijke brandcel waterstof was het onderwerp waar minister Wiebes zich over wilde laten bijpraten. Hiervoor was hij op IPKW aan het goede adres. "Ik ben onder de indruk van wat ik hier zie", zei de VVD-minister. "De samenwerking aan de energietransitie levert banen op en helpt ons land verder."

Wil je meer weten?

Lees nog wat meer achtergrondinformatie op: