Minister Wiebes onder de indruk van waterstofstad Arnhem

Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat bezocht eind januari het HAN waterstoflab! Studenten, onderzoekers, bedrijfsleven, vertegenwoordigers van het IPKW, de provincie Gelderland en gemeente Arnhem hebben de minister verwelkomd en hem nader geïnformeerd.

SEE, waterstofmoleculen

Rondetafelgesprek

Minister Wiebes, vertegenwoordigers van waterstofbedrijven op het IPKW en Christien Lokman namens de HAN verkenden tijdens een rondetafelgesprek de toepassingen van waterstof ten behoeve van de energietransitie.

Op de vraag van Wiebes hoe dit consortium van bedrijven en een kennisinstelling als de HAN nu de toekomst ziet, deelde Christien de plannen rond een innovatieprogramma op het gebied van waterstof en de ontwikkelingen van het Innovatielab met Wiebes. Wiebes onderschreef deze visie en het belang van samenwerking tussen hogeschool, overheid en bedrijven en benadrukte dat hij werkt aan een innovatiefonds dat dergelijke plannen moet ondersteunen.

Samenwerken aan de energietransitie

Na een korte introductie over het belang van het waterstoflab voor de regio en de HAN, vertelden de studenten over hun innovatieve onderzoek. Daarna maakte Wiebes op de fiets een tochtje over Industriepark Kleefse Waard (IPKW) en bezocht de waterstofbedrijven Elestor en HyGear.

De milieuvriendelijke brandstof waterstof was het onderwerp waar minister Wiebes zich over wilde laten bijpraten. Dan was hij op IPKW aan het goede adres. "Ik ben onder de indruk van wat ik hier zie," zei de VVD-minister. "De samenwerking aan de energietransitie levert banen op en helpt ons land verder.”

Sleutel tot succes

Bij het Waterstoflab kreeg Wiebes tekst en uitleg bij de ontwikkeling van een waterstofauto en -scooter. "Het is goed dat onderwijs, onderzoekers en bedrijven hier samen optrekken. Dat is de sleutel tot succes. Als er 1 partij wegvalt, is het eindresultaat al minder succesvol,” zei hij.

Waterstofstad

Arnhem staat bekend als ‘waterstofstad’. Behalve de eerdergenoemde bedrijven beschikt de Rijnstad als één van de weinige steden in Nederland over een waterstoftankstation voor bussen, maar sinds een half jaar ook voor personenauto’s. Wiebes is daarvan op de hoogte. Hij volgt de verrichtingen van wat er in Arnhem gebeurt op de voet. Hij nam de tijd om zich te laten informeren over de waterstoftechnologie.

Het moet goedkoper

Minister Wiebes bezocht het bedrijf Elestor dat de ‘waterstofbromide flowbatterij’ ontwikkelt. Deze nieuw ontwikkelde batterij slaat op een nieuwe en betaalbare manier energie op. Dat laatste is niet onbelangrijk, weet Wiebes. "Het moet goedkoper. Waterstof is factoren duurder dan andere energie.”

Waterstof is kansrijk

Het werkbezoek eindigde bij HyGear. Dit bedrijf levert industriële procesgassen zoals waterstof, stikstof en zuurstof aan industriële eindgebruikers, met een innovatieve en duurzame methode van productie op locatie. Ook levert HyGear direct waterstof aan het naastgelegen openbare waterstoftankstation.

Vertrouwen

Wat kan Wiebes als minister betekenen? "Waterstof is zeker kansrijk. We zullen de ontwikkeling in beginsel stimuleren en dat doen we ook, maar niet tot in lengte van jaren. Het is aan het bedrijfsleven om het verder op te pakken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat waterstof commercieel haalbaar wordt. Daar heb ik vertrouwen in," meent de bewindsman.