Wat heb je als leraar nodig om goed te kunnen ontwerpen?

Ontwerpen is een belangrijke taak in het onderwijs. Leraren ontwerpen lessen voor de eigen klas, maar maken bijvoorbeeld ook ontwerpen als bijdrage aan schoolontwikkeling. Wat vraagt dat nou eigenlijk van de (toekomstige) leraar en lerarenopleiding?

toekomstlokaal

Leraren ontwerpen zowel gepland en vooraf via bijvoorbeeld een lesvoorbereiding, maar ontwerpen kan ook improviserend voor de klas. Ontwerptaken zijn in de praktijk heel verschillend in omvang en karakter. Ook de context van de school en het ontwerpteam speelt een grote rol. Wat heb je ervoor nodig?

Kennisrotonde biedt antwoord

Een docent van een lerarenopleiding wilde weten over welke kennis en vaardigheden (toekomstige) leraren moeten beschikken om goed te kunnen ontwerpen, en stelde de vraag aan de Kennisrotonde. Kennismakelaar en associate lector Gerda Geerdink zocht samen met docent-onderzoeker Harry Stokhof naar antwoord. Samen schreven ze in no-time een gedegen rapport. Ook nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag?

Check de Kennisrotonde...