HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Schijnwerper op kwaliteiten van leraren

Leraren zetten een breed palet aan kwaliteiten in om onderwijs te geven en te verbeteren. Het is belangrijk dat hun verschillende rollen tot hun recht komen. Daar is veel voor nodig.

HAN Redactie
11 december 2020
drie studenten krijgen uitleg van student
Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Sociaal economische gezondheidsverschillen in de klas

Gezond leven begint bij gezond leren leven, zegt Gerda Geerdink, associate lector Kwaliteiten van Lerarenopleiders aan de HAN in een colomn op SAM. "Wordt kinderen dat thuis te weining bijgebracht, dan is de school aan zet.”

HAN Redactie
14 september 2020
Lector Gerda Geerdink
Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Wat heb je als leraar nodig om goed te kunnen ontwerpen?

Ontwerpen is een belangrijke taak in het onderwijs. Leraren ontwerpen lessen voor de eigen klas, maar maken bijvoorbeeld ook ontwerpen als bijdrage aan schoolontwikkeling. Wat vraagt dat nou eigenlijk van de (toekomstige) leraar en lerarenopleiding?

HAN Redactie
09 juli 2019
toekomstlokaal
Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Kennisbasis voor Lerarenopleiders weer up-to-date

Ze zal het zelf niet zeggen, maar associate lector Gerda Geerdink heeft een huzarenstukje geleverd. In drieënhalf jaar tijd werkte ze samen met Ietje Pauw aan de update van de lijvige Kennisbasis voor Lerarenopleiders. Dat deden ze niet in hun eentje: meer dan 170 collega’s uit Nederland, Vlaanderen en een enkeling uit Australië en Groot-Brittannie schreven mee.

HAN Redactie
13 mei 2019
docent klas studenten klaslokaal lessituatie, FEM commerciele economie, accountancy
Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Meer meesters voor de klas heeft nog steeds aandacht nodig

De samenleving wil een betere verdeling tussen het aantal meesters en juffen. Pabo’s willen daaraan tegemoetkomen, maar daarvoor zijn veranderingen nodig. Het project Meer Mans onderzocht in 2013 hoe die eruit kunnen zien en wat daarvoor nodig is. De resultaten zijn nog steeds relevant.

HAN Redactie
05 november 2018
Docent uitleggen aan klas
Ass. Lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Gratis wetenschappelijk onderbouwd onderwijsadvies via de Kennisrotonde

De Kennisrotonde biedt een loket voor snelle en theoretische onderbouwde beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk. Zo kunnen (toekomstige) leraren snel aan de slag met actuele kennis over onderwerpen waar zij in de praktijk mee te maken hebben. Onderzoekers van de HAN werken als kennismakelaar mee aan het beantwoorden van de gestelde vragen. Ter inspiratie, lering en vermaak 3 voorbeelden van vragen die onze ‘kennismakelaars’ onlangs hebben beantwoord.

HAN Redactie
18 april 2018
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink