Nieuws

Sociaal economische gezondheidsverschillen in de klas
Gezond leven begint bij gezond leren leven, zegt Gerda Geerdink, associate lector Kwaliteiten van Lerarenopleiders aan de HAN in een colomn op SAM. "Wordt kinderen dat thuis te weining bijgebracht, dan is de school aan zet.”
Wat heb je als leraar nodig om goed te kunnen ontwerpen?
Ontwerpen is een belangrijke taak in het onderwijs. Leraren ontwerpen lessen voor de eigen klas, maar maken bijvoorbeeld ook ontwerpen als bijdrage aan schoolontwikkeling. Wat vraagt dat nou eigenlijk van de (toekomstige) leraar en lerarenopleiding?
Kennisbasis voor Lerarenopleiders weer up-to-date
Ze zal het zelf niet zeggen, maar associate lector Gerda Geerdink heeft een huzarenstukje geleverd. In drieënhalf jaar tijd werkte ze samen met Ietje Pauw aan de update van de lijvige Kennisbasis voor Lerarenopleiders. Dat deden ze niet in hun eentje: meer dan 170 collega’s uit Nederland, Vlaanderen en een enkeling uit Australië en Groot-Brittannie schreven mee.
Meer meesters voor de klas heeft nog steeds aandacht nodig
De samenleving wil een betere verdeling tussen het aantal meesters en juffen. Pabo’s willen daaraan tegemoetkomen, maar daarvoor zijn veranderingen nodig. Het project Meer Mans onderzocht in 2013 hoe die eruit kunnen zien en wat daarvoor nodig is. De resultaten zijn nog steeds relevant.