Alumni Medische Hulpverlening HAN winnen Joke Mintjes Award 2019

Nina Drijfholt en Monique Vaneker, beiden werkzaam als Bachelor Medisch Hulpverleners en oud-studenten van de HAN, kregen op 2 april de Joke Mintjes Award 2019 uitgereikt. Zij hebben onderzoek gedaan naar Nederlandse Triage Standaard (NTS) triage van pijn op de borstklachten op de huisartsenposten. De uitreiking vond plaats tijdens het HAN symposium 'Samen werken, samen opleiden in de acute intensieve zorg: bloed, zweet en tranen'. De nadruk lag op het (toekomstig) samen opleiden en samen werken vanuit diverse invalshoeken.

Toekomst van acute intensieve zorg

Lilian Vloet, lector Acute Intensieve Zorg aan de HAN opende het symposium met de lezing 'De toekomst van de acute intensieve zorg'. Ron Brendel, manager opleiden Academie voor Ambulancezorg volgde met een lezing over 'Vervolgopleidingen in de spoedzorg'.

'Het Nijmeegse leer- en onderzoeksklimaat voor professionals in de acute intensieve zorg' was het onderwerp van de lezing van Edward Tan, traumachirurg en afdelingshoofd Spoedeisende Hulp Radboudumc.

Samen werken, samen opleiden in de acute intensieve zorg

In 2 rondes workshops stonden de volgende thema's centraal:

• Van Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) student naar beginnende beroepsprofessional op de cardiologie
  • Best Practices BMH in de ambulancezorg
  • Samenwerken met familie
  • Vernieuwde HAN BMH. Nieuwe impulsen voor het complexe zorgdomein; toekomstgericht, innovatief en gericht op flexibiliteit!
  • Verward in de keten, een gezamenlijke aanpak
  • Het kloppend hart van de opleiding BMH
  • Druk in de (ambulance)zorg

Uitreiking Joke Mintjes Award

De Joke Mintjes Award is een aanmoedigingsprijs voor het beste door studenten uitgevoerde onderzoeksproject over verbeteringen van de patiëntenzorg in de acute intensieve zorg en is voor de 8e keer uitgereikt.

Nina Drijfholt en Monique Vaneker, winnaars van dit jaar, hebben het onderzoek naar (NTS) triage van pijn op de borstklachten op de huisartsenposten uitgevoerd in opdracht van Acute Zorgregio Oost. De jury was onder de indruk van de gehanteerde methode waarin kwalitatieve en kwantitatieve aspecten zijn gecombineerd, de impact van de resultaten en de krachtige presentatie.

Gezamenlijke presentatie

Remco Ebben, HAN associate lector Acute Intensieve Zorg: “Naast het delen van kennis en best practices en een mogelijkheid tot netwerken, vinden wij het als organisatie belangrijk om de opleidingen en het onderzoek in de acute intensieve zorg van de HAN gezamenlijk te presenteren. Gezien de vele positieve reacties zijn we hier ook goed in geslaagd”.

Het symposium is dit jaar georganiseerd door:

Bron: HAN, Annelies Peters
Fotografie: HAN