HAN-lector benoemd tot buitengewoon hoogleraar Diëtetiek aan de WUR

Dr. Marian de van der Schueren, HAN-lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, is per 1 juni benoemd tot buitengewoon hoogleraar Diëtetiek aan de Wageningen University & Research (WUR). Zij is daarmee de eerste hoogleraar Diëtetiek in Nederland.

hoofd student scherp achter groente en fruit op tafel

Diëtetiek stelt relatie mens en voeding centraal

Diëtetiek is de wetenschap die de relatie tussen mens en voeding centraal stelt. Het is een bijzonder complexe relatie: voeding speelt een essentiële rol in preventie én behandeling van een groot aantal medische aandoeningen.

Marian de van der Schueren gaat aan de WUR werken aan de verdere onderbouwing van het vakgebied diëtetiek. Bianca Rootsaert is directeur van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD). “Goede zorg, met de relatie tussen mens en voeding centraal vraagt om wetenschappelijke kennis gekoppeld aan de expertise van de diëtist'', stelt zij in het persbericht.

''Het vakgebied krijgt met deze leerstoel een wetenschappelijke impuls die past bij de belangrijke rol die voeding speelt in de huidige samenleving. Als het gaat om een gezonde leefstijl, om vitaal ouder worden én een hogere kwaliteit van leven bij medische aandoeningen.''

Van Kennis-agenda Diëtiek naar Onderzoek

Marian de van der Schueren:“Uit het Hoofdlijnenakkoord paramedische zorg is de Kennis-agenda Diëtetiek voortgekomen. Een van de belangrijkste aandachtspunten: met evidence based diëtetiek laten zien dat het vak een plek verdient in de academische wereld. Als eerste zullen daarin concrete stappen genomen worden.”

De per 1 juni benoemde hoogleraar is aangesteld bij de vakgroep Global Nutrition van de afdeling Humane Voeding en Gezondheid aan de WUR. Voor haar schuilt de kracht van de buitengewone leerstoel ook in het zoeken van verbinding met andere wetenschappers om samen de impact van voeding op onze gezondheid of herstel bij ziekte te onderzoeken en onder de aandacht te brengen.

De van der Schueren: “Bij ieder onderzoeksvoorstel, zoeken we logische partners, bijvoorbeeld voedingswetenschappers, artsen, gedragswetenschappers of fysiotherapeuten. Met een integrale aanpak en benadering kunnen we nog veel gezondheidswinst boeken.”

Over Marian de van der Schueren

Prof. dr. Marian de van der Schueren is sinds 2013 lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl aan de HAN. Eind 2019 ontving zij de prestigieuze EFAD European Honorary Dietetic Fellowship Award 2019, de hoogste onderscheiding voor diëtisten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de diëtetiek, onderzoek of onderwijs wereldwijd.