Fysiotherapeuten leren betere behandeling bij vluchtelingen

Fysiotherapeuten en gezondheidsprofessionals blijken vaak onvoldoende vaardig te zijn in de behandeling en begeleiding van vluchtelingen. Daarom is HAN Fysiotherapie betrokken bij het internationaal EU Erasmus+ project PREP (Physiotherapy & Refugees Education Project).

fysiotherapeute met patiënt

Open Online leeromgeving PREP

Doel van PREP is het creëren en openstellen van een (gratis) open online leeromgeving voor fysiotherapeuten. Om deze beroepsgroep te ondersteunen en hen voor te bereiden om vluchtelingen te ondersteunen en te behandelen.

Tijdens het WCPT 2019 Congres is er uitgebreid ingegaan op de uitdagingen van migranten en hun gezondheid. Vervolgens is een PREP-projectgroep aan het werk gegaan om er dieper op in te gaan. Deze groep was in mei op bezoek bij docentonderzoekers van de opleiding Fysiotherapie aan de HAN in Nijmegen.

Verloop van het PREP project

In de eerste fase zijn de onderzoekers bezig geweest om 'competenties' in kaart te brengen welke fysiotherapeuten nodig hebben in 'vluchtelingen-zorg'. Hiervoor is er vanuit de literatuur, experts en interviews met vluchtelingen, fysiotherapeuten en beleidsbepalers onderzoek gedaan om inzicht in te krijgen. Bekijk hiervoor de volgende postings:

Daarnaast is een editorial geschreven voor Archives of Physical Medicine and Rehabilitation:

Lijst van participanten

De deelnemers aan de projectgroep zijn afkomstig van:

• Western Norway University of Applied Sciences, Bergen (Noorwegen)
  • Centre of Migration Health, Bergen (Noorwegen)
  • Karolinska Institutet, Stockholm (Zweden)
  • Duke University, Durham (USA)
  • Physiopedia (Verenigd Koninkrijk)
  • Trinity College, Dublin (Ierland)
  • HAN University of Applied Sciences (met de onderzoekers Joost van Wijchen, Elvira Nouwens en Lieke Dekkers)