Nicolaas Veul te gast bij Educatie Collegetour

Op 4 februari 2021 is programmamaker en VPRO-presentator Nicolaas Veul te gast bij Educatie Collegetour van de HAN Academie Educatie. Veul is onder meer bekend van het Tv-programma 100 dagen voor de klas, een must-see voor alle leraren en leraren in opleiding!

student steekt vinger op in klas

Voor wie?

En juist voor al die leraren, leraren in opleiding en voor lerarenopleiders is deze editie van Educatie Collegetour op 4 februari georganiseerd.

Persoonlijke documentaires

Nicolaas Veul heeft al vele documentaires op zijn naam staan, vaak gemaakt samen met bevriende programmamaker Tim den Besten. Ze spelen met hun documentaires in op maatschappelijke thema’s, zoals ouderdom, sexualiteit, vrijheid van meningsuiting en homofobie, en zijn daarbij vaak zelf de hoofdpersonen. In deze persoonlijke documentaires gaan de makers met veel openheid, lef en humor te werk.

Humor of homofobie?

Aanleiding voor de documentaire Pisnicht is de discussie nadat cabaretier Youp van 't Hek het woord 'pisnicht' gebruikte in zijn show en in zijn NRC-column. Nicolaas Veul zoekt in de documentaire naar antwoorden op vragen als: Ben je een zeikerd als je iets van deze grappen zegt?
Het woord pisnicht komt een jaar later snoeihard terug in 100 dagen voor de klas: “Ik zal het gezicht van Nicolaas, als hij een briefje krijgt met ‘pisnicht’ erop, niet snel vergeten. De uitdrukking ‘jezelf krampachtig groot houden’ kreeg een nieuwe dimensie. Als Youp van ’t Hek het gezien heeft, laat hij het wel uit zijn hoofd dat woord ooit nog te gebruiken.

Bron AD 2020

Als leraar het mooiste beroep op aarde is, waarom kiezen dan zo weinig mensen ervoor?

Die vraag is het uitgangspunt van de zesdelige TV-serie 100 dagen voor de klas. Tim den Besten en Nicolaas Veul starten als buitengewoon stagiair op een scholengemeenschap; een portret vol emotionele ups en downs van de beginnende docenten is hiervan het resultaat. Aflevering 1 heet veelbetekenend ‘Waar zijn we aan begonnen’ en dat was niet overdreven… De studenten die de collegetour van de HAN Academie Educatie organiseren herkennen uit eigen ervaring de vragen die ook Veul en Den Besten zich tijdens die 100 dagen stellen: Hoe oud je orde in de klas? Wat is een goede les? Hoe win je het vertrouwen van pubers? Hoe ga je om met social media, pesten en gepest worden? Geef je een knuffel als iemand zijn hart lucht of moet je als leraar juist afstand bewaren?

Stel je vragen aan Nicolaas Veul

HAN Educatie Collegetour wordt georganiseerd door de studievereningen van de lerarenopleidingen van de HAN. De studenten worden opgeleid tot leraar basisonderwijs, voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs en één van hen ondervraagt de gast. Ook jouw vragen kunnen gesteld worden; je dient ze in via de chat.

Inspiratie?

Bekijk de afleveringen van 100 dagen voor de klas
Bekijk de documentaires:

Volg Nicolaas Veul op Instagram of Facebook
Lees artikelen over Nicolaas Veul in Trouw, AD en Parool

3 december: Merel van Vroonhoven

Op 3 december is Nederlands meest bekende zij-instromer Merel van Vroonhoven te gast bij de online Educatie Collegetour van de HAN Academie Educatie. Deelname – en vragen stellen- is gratis, graag wel even aanmelden.