Burgemeester Marcouch in gesprek met pabostudenten

Het was een mooie ontmoeting: burgemeester Marcouch nam echt de tijd om van studenten van HAN Pabo Arnhem te horen hoe zij het ‘studeren in coronatijd’ ervaren. Marcouch: “De zeven maanden durende greep waarin Corona ons houdt - en waarvan wij voorlopig niet verlost zijn - laat groot verlies zien, op alle fronten. Tegenover deze donkerte zie ik licht in deze groep Arnhemse changemakers die hun nek veerkrachig strekt als de Eusebius boven Arnhem. Want een generatie juffen en meesters staat op met een ijzeren wil en discipline, met persoonlijk leiderschap, en met verantwoordelijkheid.”

pabostudenten studeren

Veel gevraagd

Ja, van studenten wordt veel gevraagd, doordat ze op afstand zijn van elkaar en van de docenten. Het vraagt veel op het gebied van acceptatie, studiediscipline, proactiviteit, doorzettingsvermogen. Maar uit het gesprek met de studenten van HAN Pabo blijkt ook dat ze zich zeker niet uit het veld laten slaan. Marcouch: “Ze vertelden mij hoe zij deze periode waarin zij elkaars gezelligheid moeten missen, niet samen kunnen studeren en mijlpalen als introductie, niet verzuchtend doorbrengen maar te lijf gaan. Hun antwoord: opstaan, door leiding te nemen, jezelf opzoeken en door een architect te zijn, van je eigen leven.”

Trots

Esther van Dalen, één van de docenten van de Pabo in Arnhem, heeft met aandacht naar het gesprek geluisterd: “Ik ben trots op onze studenten, die eerlijk maar ook positief kritisch en energiek zijn. Ze durven zich af te vragen wat ze zelf kunnen doen in deze situatie

Toekomstbouwers

Marcouch: “Ik hoor één van deze toekomstbouwers gisteren nog zijn verhaal vertellen hoe hij tijdens de eerste lockdown op eigen initiatief de leiding nam over de noodopvang voor kinderen van verplegers, dokters en agenten. Dat kon hij, omdat hij werd losgelaten, en omdat hij vond dat hij het moest doen. Dit is de onmisbare energie van een grote generatie die onze toekomst, onze kinderen, kan vormen tot sterke persoonlijkheden. Voor nieuw onderwijs op afstand, met nieuwe didactische vaardigheden. Als een sleutel voor onze kinderen die hun vormende juf of meester altijd op het netvlies zal houden en koesteren. Voor onze toekomst.”

#aandachtvoorelkaar

De rijksoverheid is een campagne #aandachtvoorelkaar gestart. Een periode waarin we als Nederlanders nog meer aandacht voor elkaar hebben. Aandacht voor verdriet, teleurstelling en onzekerheid die mensen ervaren door de coronacrisis. Een periode waarin we ook vooruitkijken: hoe helpen we elkaar hier doorheen en weer bovenop? Deze ontmoeting vond plaats in het kader van deze campagne. Marcouch: “Zonder studenten geen gesprek. En zonder gesprek geen aandacht. Deze aandacht voor elkaar is ons antwoord op het verdriet van nu alweer zeven maanden Corona. Ik weet dat u dat doet: kijk naar elkaar om. Veel dank, want wie gezien wordt, groeit.”

Pabostudenten ontmoeten?

Wil je ook pabostudenten ontmoeten en met hen in gesprek over hoe het is om te studeren in tijden van minder fysiek onderwijs? Dat kan, op de online Open Dag op 14 november of de online Open Avond van 18 november.