studenten in lounge ruimte

Studentvaardigheden voor formatief evalueren

Door het inzetten van formatief evalueren hebben zowel docenten als studenten beter zicht op de voortgang van studenten. Studenten worden uitgedaagd om hun eigen werk te evalueren en vervolgens hun eigen leerproces aan te passen.

HAN Redactie
58da78d8-0cf7-11ee-92de-02565807075b drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren, lachen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Hoe we bij de HAN een leven lang ontwikkelen

Wat heeft een klantmanager van een gemeente die een training volgt gemeen met een student mondzorgkunde die werkt bij de masterkliniek in het Radboudumc? Beiden investeren in een leven lang ontwikkelen in de praktijk. Ze kwamen aan bod tijdens een spotlightsessie op de EAPRIL conferentie.

Marleen de Roo
472111 Sfeerfoto van een deel van het publiek tijdens de opening EAPRIL 2022
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Change agents creëren voor gelijke kansen

Ben je met een zilveren paplepel in de mond geboren of stond je wieg driehoog-achter in een volkswijk? Het maakt uit voor de kansen die je krijgt. En voor je gezondheid. Marijke van Vijfeijken, themaleider ‘Betere sociaaleconomische positie’, onderzoekt met haar team wat nodig is om kansen te keren.

f58bae80-0cee-11ee-a9c5-02565807075b
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Kennen we over 25 jaar het woord ‘toetsen’ nog?

Wie zal het zeggen. Het HAN-lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen organiseerde op 14 april de HAN Toetsconferentie op de campus in Nijmegen. Een hele dag brainstormen met onderwijsprofessionals uit het po, vo en h(b)o over wat toetsing betekent voor de ontwikkeling van de leerling.

397459 Toetsconferentie zaal publiek
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Eerlijk onderwijs: wat is dat?

De plek waar je wieg staat bepaalt te vaak je sociaaleconomische positie. Niet voor even, maar een leven lang. De oplossing? Eerlijk onderwijs! Maar: wat is eerlijk? Promovenda Marijke van Vijfeijken schreef er met andere experts een boek over.

HAN Redactie
95f46308-0ce5-11ee-8dd2-02565807075b Drie kinderen zitten op een rijtje achter hun laptop met blauwe hoes.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Zet leraren in voor gelijke kansen

Wat kun je als leerkracht doen om de kansen van je leerlingen te verhogen? Marijke van Vijfeijken deed daar onderzoek naar voor haar promotie en ontwikkelde een lesprogramma voor leraren. De inzichten die dit opleverde, zijn ook bruikbaar voor de PABO en de lerarenopleidingen.

HAN Redactie
31674 5 kinderen zitten in de klas en steken hun vinger op.

Eigentijds beoordelen en beslissen

Voor de installatie van Tamara van Schilt-Mol op 15 april is een goodie bag ontwikkeld vol met interessante tools, handreikingen en artikelen.

255833 lego poppetje met verrekijker

Leerlingvaardigheden voor formatief evalueren

Formatief evalueren is in opkomst in de Nederlandse onderwijspraktijk. Leraren hebben door middel van formatief evalueren een beter zicht op de voortgang van leerlingen. Leerlingen worden uitgedaagd om hun werk te evalueren en om vervolgens hun eigen leerproces aan te passen.

HAN Redactie
docent wijst in boek bij studenten

Veel interesse voor Programmatisch toetsen

Tamara van Schilt-Mol (HAN) en Liesbeth Baartman (HU) krijgen regelmatig vragen over programmatisch toetsen. Wat zijn mooie voorbeelden? Waar vind ik ervaringsverhalen? Wie zou me input kunnen geven? De webinar die ze over dit onderwerp organiseerden, had dan ook veel bekijks.

HAN Redactie
lectoraat eigentijds beoordelen en beslissen

HAN Toetsevent 2019: blijf leren over toetsen

Hoe toetsen, evalueren en beoordelen we en hoe kan het beter? Dat was de belangrijkste vraag tijdens de workshops en bootcamps van het HAN Toetsevent 2019. Een verslag van een middag vol programmatische toetsing en formatieve evaluatie.

Studenten zittend op bank