Artikelen

Eigentijds beoordelen en beslissen
Voor de installatie van Tamara van Schilt-Mol op 15 april is een goodie bag ontwikkeld vol met interessante tools, handreikingen en artikelen.
Studentvaardigheden voor formatief evalueren
Door het inzetten van formatief evalueren hebben zowel docenten als studenten beter zicht op de voortgang van studenten. Studenten worden uitgedaagd om hun eigen werk te evalueren en vervolgens hun eigen leerproces aan te passen.
Hoe we bij de HAN een leven lang ontwikkelen
Wat heeft een klantmanager van een gemeente die een training volgt gemeen met een student mondzorgkunde die werkt bij de masterkliniek in het Radboudumc? Beiden investeren in een leven lang ontwikkelen in de praktijk. Ze kwamen aan bod tijdens een spotlightsessie op de EAPRIL conferentie.
Change agents creëren voor gelijke kansen
Ben je met een zilveren paplepel in de mond geboren of stond je wieg driehoog-achter in een volkswijk? Het maakt uit voor de kansen die je krijgt. En voor je gezondheid. Marijke van Vijfeijken, themaleider ‘Betere sociaaleconomische positie’, onderzoekt met haar team wat nodig is om kansen te keren.
Kennen we over 25 jaar het woord ‘toetsen’ nog?
Wie zal het zeggen. Het HAN-lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen organiseerde op 14 april de HAN Toetsconferentie op de campus in Nijmegen. Een hele dag brainstormen met onderwijsprofessionals uit het po, vo en h(b)o over wat toetsing betekent voor de ontwikkeling van de leerling.
Eerlijk onderwijs: wat is dat?
De plek waar je wieg staat bepaalt te vaak je sociaaleconomische positie. Niet voor even, maar een leven lang. De oplossing? Eerlijk onderwijs! Maar: wat is eerlijk? Promovenda Marijke van Vijfeijken schreef er met andere experts een boek over.
Zet leraren in voor gelijke kansen
Wat kun je als leerkracht doen om de kansen van je leerlingen te verhogen? Marijke van Vijfeijken deed daar onderzoek naar voor haar promotie en ontwikkelde een lesprogramma voor leraren. De inzichten die dit opleverde, zijn ook bruikbaar voor de PABO en de lerarenopleidingen.
Veel interesse voor Programmatisch toetsen
Tamara van Schilt-Mol (HAN) en Liesbeth Baartman (HU) krijgen regelmatig vragen over programmatisch toetsen. Wat zijn mooie voorbeelden? Waar vind ik ervaringsverhalen? Wie zou me input kunnen geven? De webinar die ze over dit onderwerp organiseerden, had dan ook veel bekijks.