P4ELECS

Nieuw internationaal platform P4ELECS maakt benodigde kennis voor energietransitie voor iedereen toegankelijker

Afbeelding discover Building Blocks, new skill loading....

Het tekort aan voldoende geschoold personeel is één van de remmende factoren in de energietransitie. Het internationale samenwerkingsverband P4ELECS wil een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing via een platform vol met actuele leermodules rondom elektrificatie.

Het technische personeel in de energiesector vergrijst in rap tempo, terwijl er door de elektrificatie meer werk is dan ooit. Bovendien moeten nieuwe technische experts die net zijn afgestudeerd vaak nog een jarenlange interne opleiding volgen, voordat ze aan het werk kunnen, omdat de inhoud van hun opleiding niet goed aansluit bij de praktijk. Zie hier de oorzaken van één van de belangrijkste vertragende factoren binnen de energietransitie: het personeelstekort.  

“Terwijl de tijd nu echt begint te dringen als we de Europese klimaatdoelstellingen van 2030 nog willen halen”, zegt Annick Dexters. “Wij zijn daarom gaan zoeken naar een manier waarop we internationale kennis snel en makkelijk met elkaar kunnen delen.”
 

Platform met flexibel opleidingsaanbod

Dexters is professor aan de Universiteit van Leuven en initiatiefnemer van het internationale samenwerkingsverband P4ELECS. Dat ontwikkelt een digitaal platform met een flexibel opleidingsaanbod, zodat mensen beter toegang hebben tot actuele kennis en sneller kunnen doorgroeien. Het aanbod kan worden aangepast aan de specifieke leertrajecten van studenten, zowel voor initiële opleidingen als voor bij- en omscholing van professionals. P4ELECS richt zich daarbij op elektrificatie, de hoeksteen van de energietransitie. De partners komen uit vijf landen (België, Nederland, Italië, Letland en Duitsland) en bestaan uit onderwijsinstellingen, bedrijven en (semi-)overheidsorganisaties.
 

Deelnemers Workshopdagen P4ELECS bij de HAN 1-10-2025
Deelnemers aan de workshopdagen van P4ELECS bij de HAN

Leermodules

Begin oktober waren er drie workshopdagen van P4ELECS bij de HAN, één van de 24 partners. Ook SEECE was betrokken bij die dagen. Het Centre of Expertise waarin publieke en private partijen samenwerken aan een duurzaam en betrouwbaar energiesysteem sloot zich zeven jaar geleden al aan bij de voorloper van dit project, DCT-REES.

Op de laatste workshopdag werd het digitale platform gelanceerd. Daarop draait alles om Building Blocks. Dat zijn leermodules op allerlei opleidingsniveaus met ruwe, maar gevalideerde kennis. Een Building Block bestaat uit meerdere elementen: tekstuele uitleg, een PowerPoint, oefeningen, datasheets en links naar kennisbronnen.
 

Wij vinden het belangrijk dat mensen sneller en makkelijker hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten. En voor ieder individu kan daar iets anders voor nodig zijn. Met dit platform kun je je snel bijscholen op onderwerpen die voor jou van toepassing zijn in plaats van dat je een lang schooltraject moet volgen

Gebruik van kennismateriaal

De blokken worden gebouwd door de partners en zijn op meerdere manieren te benutten. Docenten en bedrijven kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken om cursussen mee te (ver)bouwen, zodat de inhoud van een opleiding makkelijker aangepast kan worden en beter aansluit bij de praktijk. 

Daarnaast kunnen ook individuele medewerkers het platform gebruiken als betrouwbare kennisbron. Dexters: “Ik kom uit de academische wereld. Daarin worden veel rapporten gemaakt. Je bent alleen uren bezig om daar informatie uit te halen die voor jou relevant is. Waarom zou iedereen dat apart doen? Met het platform doen wij dat voor de massa. Waardoor je veel sneller een antwoord hebt op jouw specifieke vraag.”
 

Lancering Building Blocks Platform P4ELECS 1-10-2025
Lancering platform Building Blocks door Firos Kariman (Xdemia), Annick Dexters, Elena Gentilini en An Verburgh

Vervolg op BBL

Leon Verhoeven, projectmanager bij SEECE, ziet nog een andere toepassingsmogelijkheid:
“In het netwerk van SEECE zitten veel bedrijven en onderwijsinstellingen. Vanuit het cluster Leren en Ontwikkelen zien we daarbij dat in het mbo steeds meer mensen een BBL-opleiding volgen, waarbij leren en werken direct wordt gecombineerd. Daarna is doorstuderen vaak ingewikkeld. Daar kan dit platform ook bij helpen, omdat je specifiek kunt zoeken naar kennis die je nodig hebt en niet direct een volledige opleiding hoeft te volgen.” 

Voor de bouw van de Building Blocks wordt gekeken naar alle partners. Zo is het idee dat docenten van verschillende niveaus elkaar helpen. Dexters: “Zodat we de silo’s waarin universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen zitten doorbreken.” En in het ideale scenario geven bedrijven voorzetten voor onderwerpen waar een gat bestaat met het onderwijs en checken ze de inhoud van de Building Blocks of ontwikkelen ze zelf. 
 

Workshop Smart Grids door Patricia Boogaard tijdens P4ELECS 1-10-2025

Interesse van bedrijven

“Bedrijven hebben absoluut interesse in het platform, zien de noodzaak en zijn bereid om kennis te delen, maar hebben tegelijkertijd te maken met veel projecten”, zegt Dexters. Verhoeven: “Daarom zullen het onderwijs en de industrie samen moeten werken. SEECE kan door het netwerk een belangrijke rol spelen bij het leggen van die verbindingen.” 

Dexters: “Om bedrijven te verleiden om mee te werken hebben we bewust gekozen voor die Building Blocks: het is behapbaar. Een Building Block kan al gaan over welke soorten batterijen er bestaan. Een expert maakt die redelijk snel, maar daarmee kan hij internationaal veel mensen helpen.” Om bedrijven te binden zijn nu vijftig blokken gebouwd. “Daarmee wordt het tastbaar. Over ruim twee jaar moeten dat er 250 zijn én moeten er cursussen zijn gemaakt. Dat moet het makkelijker maken om aan te sluiten.”

“Building Blocks kunnen ook gebruikt worden als betrouwbare kennisbron. Relevante informatie uit rapporten komt breed beschikbaar. In plaats van dat eenieder dat voor zichzelf moet doen”.

Heijmans, DC Opportunities & Alliander

Nederlandse ondernemingen die nu al Building Blocks ontwikkelen zijn bijvoorbeeld bouwbedrijf Heijmans en technologiebedrijf DC-Opportunities. Energienetwerkbedrijf Alliander is als key partner van SEECE ook verbonden aan het project. “Wij vinden het belangrijk dat mensen sneller en makkelijker hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten”, zegt Ballard Asare-Bediako van Alliander. “En voor ieder individu kan daar iets anders voor nodig zijn. Met dit platform kun je je snel bijscholen op onderwerpen die voor jou van toepassing zijn in plaats van dat je een lang schooltraject moet volgen.” 

Asare-Bediako is senior consultant electric grids bij Alliander en kende P4ELECS door zijn verleden bij SEECE. “Ik heb het project bij Alliander voorgelegd en er werd direct enthousiast op gereageerd. De energietransitie levert nieuwe uitdagingen op. Die uitdagingen zijn vaak niet direct onderdeel van een studie. Daarom is een goede samenwerking tussen de industrie en het onderwijs zo belangrijk. Het platform en de community die daaromheen ontstaat, dragen bij aan het slaan van die brug, zodat voor de uitdagingen die bedrijven zien, sneller een breed toegankelijk leeraanbod ontwikkeld kan worden.”

Mede daardoor moeten net afgestudeerde technici veel sneller een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie. In plaats van dat ze na hun studie eerst nog een lange interne opleiding moeten doorlopen.