"Benut onze ervaringen, laten we elkaar versterken"

Wie aan de HAN studeert of werkt komt in contact met mensen met ervaringskennis en ervaringsdeskundigen. Met Jessica van Hinthem, Levi van Dijk en Janite Brands bijvoorbeeld. Voor wie hun waardevolle kennis en kunde nog niet inzet: wees nieuwsgierig en ga ervoor.
‘Dit is niet mijn baan, dit is mijn missie. Ik wil zo veel mogelijk mensen aan het denken zetten over de impact van het leven in armoede. Over de eenzaamheid en machteloosheid die daarbij komt kijken en het niet hebben van perspectief.’
Het woord is aan Jessica van Hinthem, ervaringsdeskundig professional. Met haar man en kinderen leefde ze 12 jaar in – soms extreme – armoede. Met veel pijn en moeite wisten zij zich te ontworstelen aan de schulden en schaamte. Sindsdien zet Jessica haar ervaringsdeskundigheid in om ogen te openen en taboes te doorbreken. Zo richtte ze het Beleefhuis op, deelde ze haar verhaal in de Armoede-Experience en schreef ze mee aan het boek ‘Hoe je armoede doorbreekt’.
Ook stond Jessica aan de wieg van de Associate degree-opleiding Sociaal financiële dienstverlening, waar ze docent is. ‘De studenten krijgen elke dag les uit alle kennisbronnen: die van wetenschap, praktijk en ervaringsdeskundigheid. Via gastlessen, documentaires als Schuldig en doordat ik als docent mijn eigen ervaringen naast de theorie kan leggen. Ook laten we ze nadenken over de vraag: hoe ga ik hier straks als professional mee om? Welke invloed heb ik in en op het systeem?’
ALLES OVER ERVARINGSDESKUNDIGHEID
Sinds jaar en dag voegt de HAN ervaringskennis en -deskundigheid toe aan onderwijs, onderzoek en praktijk. Om de meerwaarde en mogelijkheden daarvan voor iedereen duidelijk te maken, verzamelt Sociaal - Fair Health alles over ervaringsdeskundigheid op één plek. Op de site kom je meer te weten over hoe je ervaringskennis en -kunde kunt inzetten in organisaties en hoe de HAN dat doet in onderwijs en onderzoek. Ook vind je er informatie over de opleiding tot ervaringsdeskundige en podcasts, video’s en persoonlijke verhalen. Er komt steeds nieuwe informatie bij, dus sla ‘m op bij je favorieten.
Kennis en kunde
Niet iedereen met ervaring noemen we ervaringsdeskundig. In het kort onderscheiden we:
- Mensen met ervaringskennis: hebben ingrijpende ervaringen meegemaakt, zoals psychische problemen of armoede, en ontwikkelen ervaringskennis door reflectie, analyse en uitwisseling met lotgenoten.
- Ervaringsdeskundige: hebben vaak hun ervaringskennis geprofessionaliseerd met een opleiding.
Meer dan een rotverhaal
Jessica volgde de AD-opleiding tot ervaringsdeskundige. ‘Op aanraden van een aantal mensen om me heen – ik vond het zelf eerlijk gezegd overbodig. Wat konden ze mij nog leren? Nou, heel veel! Over mezelf, fases van herstel, leiderschapsstijlen en methodieken, over hoe je met beleidsmakers praat. Door die verbreding en verdieping heb ik meer expertise dan alleen op armoede en sociale uitsluiting. Ik heb niet hetzelfde meegemaakt als bijvoorbeeld een patiënt in de ggz. Maar ik herken belemmerende factoren, begrijp waar veerkracht mee samenhangt, ik weet hoe het is om niet gezien of gehoord te worden. De professionalisering van mijn ervaringskennis is heel belangrijk voor me geweest. Óók om door anderen als professional te worden gezien. Ik ben meer dan iemand met een rotverhaal.’

Geraakt
Jessica vertelt over het groepje PWZ-studenten dat onderzoek deed bij een bedrijf met relatief veel werknemers met geldproblemen. ‘Financiële stress leidt vaak tot gezondheidsproblemen en extra verzuim. Dit kost de werkgever veel geld, dus die wilde weten: hoe dring ik hun verzuim terug? De studenten legden die vraag aan mij voor, waarop ik zei: ‘Draai ‘m eens om. Hoe kan de werkgever deze medewerkers beter ondersteunen? Want hoe minder zorgen zij hebben, hoe beter zij zich voelen en hoe productiever ze zijn. Daar profiteert iedereen van.’
VAN ERVARING NAAR ONDERZOEK
Dat andere perspectief meegeven, daar is het haar om te doen, zegt Jessica. Aan de studenten en via hen ook aan die werkgever. ‘En helemaal blij werd ik toen de studenten me vertelden waaróm ze voor dit onderwerp gekozen hadden. Omdat ze in hun tweede jaar mijn verhaal gehoord hadden. Over hoe loodzwaar het voor mij en mijn man was. Om alleen maar bezig te zijn met werk en geld om ’s avonds eten op tafel te kunnen zetten voor onze kinderen en uit de schulden te komen. Dat die hele nare ervaring deze studenten aanzet om dit onderzoek te doen vind ik zó mooi. Dat is de grootste waardering die ik kan krijgen.’
ELKAAR VERSTERKEN
Onder collega’s ervaart Jessica soms wat onzekerheid over de samenwerking met ervaringsdeskundigen. Nergens voor nodig, zegt ze. ‘We komen niets afpakken of overnemen. We zijn een aanvullende kennisbron. Docenten hebben veel theoretische kennis en staan vaak ook nog met een been in de praktijk. Door onze ervaringen naast hun deskundigheid te leggen, kunnen we elkaar optimaal aanvullen. Dus aan iedereen die nog vragen of twijfels heeft, wil ik zeggen: kom langs, wees nieuwsgierig, laten we praten hoe we elkaar kunnen versterken!’
Levi van Dijk: wereld vergroten
Levi van Dijk is ervaringsdeskundig op het gebied van passend onderwijs, de overgang van school naar werk en inclusief onderwijs en werk. Hij werkt als onderzoeker en ervaringsdeskundig adviseur bij het lectoraat Human Capital Innovations. Ook buiten de HAN is hij actief, onder meer als buddy van jongeren in de (jeugd)hulpverlening en als lid van een klankbordgroep van het ministerie van Volksgezondheid over de toekomst van de gehandicaptenzorg. Alle ervaringen die hij opdoet en alle mensen die hij ontmoet, verbindt hij en zet hij in voor anderen en de samenleving.
‘Door mijn ervaringen te delen, breng ik stukjes realiteit in. Dat doe ik in gesprekken met collega’s over onderwijs en onderzoek, in gastcolleges, als onderzoeker en in het contact met studenten, die met allerlei vragen bij me aankloppen: ‘Heb je hier interessante literatuur over? Wat is jouw ervaring hiermee?, ‘Ken jij iemand die …?’ Via mijn grote netwerk help ik ze geregeld aan stages bij organisaties waar ze zelf niet zomaar binnenkomen. Ik help hen hun wereld te vergroten.’

JANITE BRANDS: ZETJE GEVEN
Janite Brands gaf de afgelopen jaren gastlessen bij verschillende HAN-opleidingen en hielp studenten bij hun onderzoeken en projecten. Dat deed ze vanuit haar ervaring met armoede, onveilig opgroeien, verslaving en geweld. ‘Ik vertel mijn verhaal, studenten mogen me alles vragen. Soms leidt dat ertoe dat zij ook hun eigen ervaringen delen. Dat vind ik heel bijzonder en waardevol. Want wat je dan merkt: we hebben niet hetzelfde meegemaakt, maar delen wel de ervaring van belemmerd worden, van kansenongelijkheid. Hoe kun je daarmee omgaan? Waar loop je tegenaan als je geldproblemen hebt? Welke drempels verhinderen je om gezond te eten? Door het hier met elkaar over te hebben, leer je veel. Als mens en als toekomstig professional. Als ik een paar mensen een zetje kan geven om hierover na te denken en te praten, dan ben ik tevreden.’