Thematafel Smart Werken en Innovatie

Kennis en kunde studenten mbo en hbo sluit goed op elkaar aan

Medewerker werkt op tablet met robots / robotics
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Onze onderzoeker Menno Herkes hield op 18 april een presentatie over het Fieldlab Digital Twin Achterhoek aan de Thematafel Smart Werken en Innovatie. De deelnemers van deze thematafel waren die dag te gast bij Varex Imaging in Doetinchem, de fysieke locatie van het Fieldlab.

Fieldlab Digital Twin

Het Fieldlab Digital Twin is een succesvol project dat door de HAN met het Graafschap college en diverse bedrijven uit de achterhoek is uitgevoerd. De achterhoek ondersteunt het onderzoek naar innovatie en vernieuwing actief. De Achterhoek Ambassadeurs spelen daar een belangrijke rol in. Ondermeer door thematafels te organiseren waar ondernemers, onderwijs & onderzoek en bestuur bij elkaar komen om de toekomst te bespreken en te stimuleren. Een van thematafels is Smart Werken en Innovatie, georganiseerd door Atie Beunk en Esther Reusen.  De HAN is bij deze thematafel vast vertegenwoordigd door Maarten van Gils en Marij Striekwold is bij de meeste thematafels aanwezig.

Digital Twin in de maakindustrie

Binnen het Fieldlab Digital Twin onderzochten de afgelopen twee jaar we hoe de Digital Twin-technologie concreet in de maakindustrie kan worden toegepast. Bij Varex, Hencon, Bronkhorst, Van Raam en Hyster Yale zijn praktische projecten met onderzoekers en studenten uitgevoerd om de Digital Twin-technologie verder te brengen. Het lectoraat Lean & World Class Performance/HAN Lean QRM Centrum onderzocht hier voornamelijk de operations management effecten van Digital Twin en wat je met data kan doen bij het optimaliseren van productieprocessen.

Wat we meenemen uit deze sessie

De belangrijkste uitkomsten van het project zorgden voor een interessante discussie aan tafel:

1) basis digitalisering is een belangrijk item;
2) de noodzaak van aandacht vanuit management en een digitale strategie;
3) samenwerking tussen bedrijven werkt goed;
4) de organisatie van je bedrijf om de digitale innovatie heen is cruciaal.

Nadrukkelijk is de samenwerking tussen mbo en hbo besproken. In het Fieldlab is succesvol samengewerkt tussen het Graafschap College en de HAN. De kennis en kunde van de studenten van beide instellingen sloot naadloos op elkaar aan, we kunnen van elkaar leren en elkaar ondersteunen.

We zetten in op een vervolg, waarbij we samen met bedrijven de volgende stap gaan zetten in Digital Twin in de maakindustrie.

Ook een volgende stap maken

Bent u ook werkzaam in de maakindustrie en wilt u een stap gaan zette in Digital Twin? Neem dan contact met ons op. We vertellen u graag meer over ons actuele onderzoek en mogelijkheden om hieraan deel te nemen.

Menno Herkes, onderzoeker
Menno.Herkes@han.nl