Pilot 'Onderzoeksvaardigheden' HAN en ROC Nijmegen

Goed voorbereiden op het hbo doe je zó

33

Hoe is het om aan het hbo te studeren? En welke onderzoeksvaardigheden heb je dan nodig? Met het keuzedeel voorbereiding hbo kunnen mbo-studenten van ROC Nijmegen onderzoeken of het hbo iets voor ze is en zich hierop al zo goed mogelijk voorbereiden.

Als onderdeel hiervan draait er nu een pilot met drie bijeenkomsten. Hierin staat de belangrijke hbo-skill ‘onderzoeksvaardigheid’ centraal. Hiervoor zijn mbo-studenten welkom ‘in de praktijk’ op de HAN, georganiseerd vanuit de werkgroep Aansluiting Economie & Bedrijf. Op maandag 11 maart 2024 was de eerste bijeenkomst.

Brug slaan tussen mbo en hbo

Tijdens een hbo-studie wordt er als student regelmatig een beroep gedaan op je onderzoeksvaardigheden. In het mbo komen deze vaardigheden minder aan bod. Om hiertussen een brug te slaan is deze pilot in het leven geroepen. Hierin gaan ROC-studenten aan de slag met een onderzoekscasus. Dit doen ze samen met een HAN-docent, HAN-studenten en de eigen docent.

Tijdens de eerste bijeenkomst maakten de studenten in kleine groepjes alvast een start met een onderzoeksopzet. Het onderwerp van de maatschappelijke casus: stagediscriminatie. De studenten brainstormden, maakten een mindmap en deelden onderzoekservaringen met elkaar.

De pilot is van start gegaan

Wat leren de studenten in deze bijeenkomsten?

Studenten krijgen in de bijeenkomsten een beeld van wat onderzoeksvaardigheden zijn en hoe het onderzoeksproces eruitziet. Ook werken ze aan een onderzoekende houding. Daarnaast krijgen ze een realistisch beeld van de rol van onderzoek doen op het hbo: ze ontdekken hoe je juist de praktijk verbetert door onderzoek te doen.

Overgang mbo-hbo versoepelen

Docente Melanie Lodder van ROC Nijmegen vertelt: “We merkten dat veel van onze studenten niet de juiste basis hebben om onderzoek te doen. Dus: op welke manieren kun je onderzoek doen? Wat is het doel? En hoe maak je duidelijke hoofd- en deelvragen? Ze liepen hierbij echt vast. Op het mbo, maar ook als ze eenmaal naar het hbo gingen. Daarom is het nu zo fijn dat deze bijeenkomsten er zijn. We zijn blij met deze samenwerking met het ROC en de HAN.”

Ze vervolgt: “In meerdere bijeenkomsten gaan onze studenten aan de slag met een interactieve mix van theorie en praktijk. We hopen hiermee de overgang van het mbo naar het hbo soepeler te laten verlopen. En de studenten hebben er ook nog profijt van op het mbo zelf.”

Je weet waarvoor je ’t doet

Marije Spaargaren is één van de HAN-docenten die de studenten begeleidt tijdens de bijeenkomsten. “Ik vind het ontzettend leuk om hen mee te nemen in ‘studeren op het hbo’. Ik wil ze bewust maken van hun kwaliteiten, enthousiasmeren, in hun kracht zetten en een bijdrage leveren aan hun studiesucces. En ik leg ook graag de link met het werkveld. De resultaten van de maatschappelijke casus worden gedeeld met het bedrijfsleven. Studenten weten zo ook waarvóór ze het doen.”

En de mening van de studenten?

Natuurlijk waren we ook benieuwd naar de reacties van de aanwezige studenten. Wat vinden zij van die keuzedeel en de bezoeken aan de HAN? Enkele reacties:

Louis en Louisa

Louis: “Ik heb nu wel een stuk duidelijker beeld van hoe het gaat: studeren op het hbo. Je hoort veel ‘wilde’ verhalen over het hbo, bijvoorbeeld van vrienden die al op het hbo zitten. Zo zou het superstreng zijn, en alleen maar zelfstandig werken. Nu ik hier rondloop denk ik: het wordt zeker anders dan nu op het mbo, maar zo spannend wordt het vast niet.”

Louisa: “Het is leuk om nu het hbo te ervaren en met een echte opdracht aan de slag te gaan. Het onderwerp van het onderzoek is ‘stagediscriminatie’. Een heel nuttig onderwerp en ook wel toevallig, want op het ROC ben ik zelf ook bezig met een opdracht over stagediscriminatie.”

Mbo-studenten van ROC Nijmegen zijn op bezoek bij de HAN voor de pilot Onderzoeksvaardigheden.
Studenten Louisa en Louis tijdens de pilot

Jasmijn en Chanel

“Het is een interessante dag. Fijn dat we direct wat gaan doen, in plaats van dat we alleen maar theorie krijgen. Dat vinden we allebei wel leuk. We zijn benieuwd hoe het zit met zelfstandig werken en je eigen verantwoordelijkheid nemen op het hbo. Op het mbo heb je tijdens een grotere opdracht vaak elke week een deadline. Dan ‘knip’ je een project op en word je nog wat meer aan de hand genomen. Op het hbo is dit wel anders, dat zal nog wel even wennen zijn.”

Jasmijn en Chanel

Jesse

"Ik kan niet wachten om naar het hbo te gaan. Ik ben er wel aan toe: aan meer zelfstandigheid en voor mij meer uitdagendere opdrachten en vakken. Ik wil International Business gaan studeren in Utrecht. Ik ben goed in talen en ik hoor van vrienden interessante verhalen over die studie. Leuk om iets heel anders te gaan doen, ik leer graag nieuwe dingen. Ik had al wel een goed beeld van studeren aan het hbo, en dat wordt nu met dit keuzedeel alleen nog maar meer bevestigd. Fijn!”

Jesse

Tot slot nog een laatste reactie: “Ik vind het goed geregeld allemaal, die bijeenkomsten op de HAN. Het is leuk om ‘in de praktijk’ aanwezig te zijn. Zo wordt studeren op het hbo een stuk concreter voor mij. Het is fijn om te leren over de hbo-houding die van je verwacht wordt: hoe ziet die houding er dan uit? En mijn hbo-ambities? Ik denk erover om hbo-rechten te gaan studeren op de HAN. Wie weet wat de toekomst brengt…”

Vervolg van de pilot en daarna?

Deze pilot is georganiseerd vanuit de werkgroep Aansluiting Economie & Bedrijf van de HAN. De lessen voor deze pilot zijn zo ontwikkeld dat ze generiek inzetbaar zijn en daardoor in te zetten bij andere opleidingen van de HAN. Daarnaast is het streven met verschillende regionale mbo’s dezelfde soort samenwerkingsverbanden op te zetten. Dat hangt onder meer af van de evaluatie van de pilot. De lessen op het hbo zijn drempelverlagend en zijn onderdeel van een warm welkom voor studiekiezers en potentiële HAN-studenten.