Stagecoördinator

Carin Dietz helpt bij het vinden van een goede stage. ‘Het is meer werk dan je denkt!’

Carin Dietz vertegenwoordigt Chemie en Chemistry in het stagebureau van ATBC

Als stagecoördinator helpt Carin Dietz studenten Chemie en Chemistry met hun zoektocht naar goede stageplekken. Door haar netwerk in te zetten, maar ook met workshops solliciteren, hulp bij het opstellen van het cv en nuttige tips. Alvast eentje: “Begin op tijd met zoeken!”

Studenten hebben het razend druk met hun labwerk en voorbereiding op tentamens, en dan moeten ze ook nog op zoek naar een stageplek voor de volgende periode. Dat kan best een uitdaging zijn, want een passende stage vinden is niet makkelijk.

Netwerk is belangrijk

Gelukkig is er bij ATBC voor elke opleiding een stagecoördinator. Dat is meestal iemand met veel ervaring in het vakgebied, zoals Carin Dietz voor de opleidingen Chemie en Chemistry. Door haar jaren in het bedrijfsleven en als onderzoeker bij onder meer de TU Eindhoven, heeft ze een netwerk opgebouwd dat ze nu inzet om stages te vinden.

“Laatst kwam er iemand die graag naar de Universiteit Twente wilde, daar zit een goede bekende van mij”, vertelt ze. “Dat was zo geregeld!” Om zoveel mogelijk van dit soort mogelijkheden te creëren, is Carin actief bezig met het uitbreiden van haar netwerk. “Ik onderhoud bijvoorbeeld contact met een professor in Finland, en we zijn nu ook bezig met een universiteit in Canada.”

Horizon verbreden

Carin merkt dat veel studenten graag een plek in omgeving Nijmegen willen. Hun wil ze meegeven: kijk ook eens wat verder. “De plekken hier in de omgeving zijn heel gewild, dus maak je het jezelf misschien onnodig moeilijk. Terwijl er nog zo veel meer interessante organisaties zijn, als je bereid bent wat verder te reizen.”

Zelf rijdt Carin elke dag anderhalf uur heen en terug van Roermond naar Nijmegen voor haar werk, en dat vindt ze geen probleem. “Want het is superleuk en dankbaar werk. Er komt een hoop kijken bij het zoeken naar een stage. Veel studenten weten ook nog niet precies wat ze zoeken. Meestal kan ik iemand helpen om dan toch op een mooie plek terecht te komen. Zij blij, ik blij.”

Allerlei soorten hulp

Als je het sollicitatieproces moeilijk vindt, biedt Carin ook op andere manieren hulp. “Als je moeite hebt met schrijven, kan ik helpen bij het opstellen van mails naar organisaties. Ik kan ook meekijken met je cv, en ik geef regelmatig workshops solliciteren.”

Carin kan het belang van een netwerk niet genoeg benadrukken. “Ik roep het elke keer weer. En schroom vooral niet om mij daarbij in te zetten. Er zitten nu twee studenten in Australië, met behulp van een alumnus [Lauren Geurds, red.] die daar haar PhD doet. Ik help graag bij het leggen van dit soort links. En daarnaast is het is heel belangrijk voor studenten om naar beurzen en andere evenementen te gaan.”

Tijdrovende bezigheid

Maar haar belangrijkste tip: “Begin op tijd met je voorbereiding. “Het is gewoon best een tijdrovend proces. Je moet je oriënteren op de mogelijkheden, weten wat je wil, vervolgens contact leggen met bedrijven, op gesprek komen. Die stappen kosten allemaal tijd. En als je dan een plek hebt, zijn er ook nog een hoop formulieren die je moet invullen.”

“Zeker als je naar het buitenland gaat, kan die voorbereiding zomaar een jaar in beslag nemen. Dus houd daar rekening mee. En stuur mij vooral een mail om te kijken of ik je verder kan helpen!”

Overzicht stagecoördinatoren

Wil je weten wie jou kan helpen bij het vinden van een stage voor jouw opleiding? Hierbij een overzicht van de stagecoördinatoren van ATBC:

Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek & Life Sciences:

Chemie & Chemistry:

Bio-informatica