Student aan het woord

Sportdocent in opleiding verdiept zich in processen met minor Lean Management

6cc15eb0-0cfd-11ee-84de-02565807075b Studenten luisteren in de sportles naar docente.

In deeltijd opgeleid worden tot eerstegraads sportdocent en dan de keuze maken je te verdiepen in processen met de minor Lean Management. Het klinkt als een bijzondere keuze. Merlijn Heemskerk maakte deze keuze, hij vertelt waarom hij voor de minor Lean koos en hoe hij deze heeft ervaren.

Processsen verbeteren met Lean

Waarom de minor Lean Management?

"Mijn naam is Merlijn Heemskerk en ik volg momenteel de ALO-deeltijd aan de HAN. Op de ALO word je opgeleid tot eerstegraads sportdocent. Naast mijn studie werk ik al twee jaar als instructeur op het mboRijnland binnen de opleiding Sport & Bewegen. Mijn werkdagen zijn zeer gevarieerd, waarbij ik zowel theoretische als praktijklessen geef. Daarnaast coördineer ik ook meerdere processen in het onderwijs. Dit laatste motiveerde mij om de verdieping te zoeken in het verbeteren van processen. Hierbij viel mijn oog op de Minor Lean Management."

Neem voldoende tijd om tot de kern van het probleem te komen.

Lean facilitator bij zelfgekozen verbetertraject

"Ik volgde de minor Lean Management van augustus 2023 tot en met januari 2024. Tijdens hoorcolleges, werkcolleges en workshops deed ik in dit half jaar kennis en inspiratie op die ik direct kon toepassen op mijn eigen verbetertraject. Dit verbeterproject richtte zich op het optimaliseren van het proces rond stages. Ieder studiejaar zijn mbo-studenten in het werkveld actief om praktijkervaring op te doen. Het verbeteren van het matchingsproces heb ik als verbeterproject gekozen. Dit proces start wanneer studenten de opdracht krijgen om een stageplek te zoeken en eindigt zodra studenten een geschikte stageplek hebben gevonden. In het traject had ik de rol van Lean facilitator."

Matchingsproces stages verbeteren

"In de afgelopen schooljaren is gebleken dat studenten moeite hebben met het vinden van een tijdige en een geschikte stageplek. Samen met stagecoördinatoren van mboRijnland en meerdere stakeholders zijn we aan de slag gegaan om het matchingsproces effectiever en efficiënter vorm te geven. Door middel van het in kaart brengen van de huidige situatie zijn er acht knelpunten naar voren gekomen die vervolgens zijn geprioriteerd. Vervolgens is er een probleemboom opgesteld. Uit de probleemboom zijn drie maatregelen naar voren gekomen die zich momenteel in de implementatiefase bij mboRijnland bevinden."

Wat neem ik mee?

"Tijdens de minor heb ik ontzettend veel geleerd. Het belangrijkste inzicht dat ik heb gekregen is het belang van het nemen van voldoende tijd bij toekomstige procesverbeteringen om tot de kern van het probleem te komen. Het investeren van de benodigde tijd leidt op de langere termijn tot betere resultaten. In de komende periode wil ik nieuwe verbetertrajecten opstarten om mijn kennis van Lean in de praktijk verder toe te passen."

Addendum

Op het podium tijdens HAN Lean Event

Op 25 januari 2024 presenteerde Merlijn zijn verbeterproject tijdens het 15de HAN Lean Event (de jaarlijkse afsluiting van de minor Lean Management) en behaalde de tweede plaatst bij de verkiezing voor het beste verbeterproject. Een prachtig resultaat Merlijn! Gefeliciteerd.

4b4647da-beb1-11ee-a633-a3eb35bd6b0c HAN Lean Event 2024