Senior sb

Als het even niet lukt, staan vier senior studentbegeleiders klaar om je te helpen

059fa0d0-e2cb-11ee-b9f7-84662f9326c9 Drie senior sb'er van de academie TBC, Renate Rietveld, Ilse Gerritsen en Wiet Jenniskens

Lukt het maar niet om dat verslag te schrijven, of ben je bang dat je de verkeerde studie hebt gekozen? Speelt er iets in je privésituatie en kom je daardoor niet vooruit? Met wat voor (studie)problemen je ook te maken hebt, de senior studentbegeleiders kunnen helpen. “Meld je gewoon bij ons.”

Onzekerheid over studievoortgang, vastlopen met scripties, moeite met spreken voor een groep, uitstelgedrag, perfectionisme, angsten, depressies, functiebeperkingen zoals ADHD en autisme, internationale studenten die hulp nodig hebben in het Nederlandse systeem en nog veel meer. De lijst van problemen waarmee studenten bij de studentbegeleider (sb’er) aankloppen, is lang. Gelukkig heeft de academie vier uitstekende senior sb’ers in huis die graag helpen.

Stap over de drempel

In het knusse, plantrijke kantoor van Renate Rietveld komen de senior sb’ers – naast Renate ook Ilse Gerritsen, Wiet Jenniskens en nog even Hanneke ten Voorde - bijeen. Voordat ze hun overleg in gaan (‘er is genoeg te bespreken’), is er wel tijd voor een gesprekje over hun werk. Ze willen graag dat studenten hen weten te vinden, want zij weten hoe belangrijk het kan zijn om hulp te krijgen als ze ergens mee zitten. “Sommigen moeten daarvoor echt een drempel over”, vertelt Hanneke. “Hen wil ik meegeven: meld je gewoon bij ons.”

Een steuntje in de rug, een verwijzing naar degene die je kan helpen of simpelweg alleen delen waar je mee zit, kan namelijk al een wereld van verschil maken, weten de senior sb’ers. “Wij kunnen de tijd en aandacht bieden die studenten soms nodig hebben”, zegt Wiet. “En vertrouwen geven”, voegt Renate toe. Als fulltime senior sb’er is zij het belangrijkste aanspreekpunt voor studenten.

Bij praktische problemen, zoals moeite hebben met structuur en planning of als internationale student je (financiële) zaken regelen, kunnen de senior sb’ers je direct helpen. “We kunnen je wegwijs maken in het onderwijssysteem”, zegt Hanneke. “Het kan bijvoorbeeld gaan om uitstel of een extra herkansing aanvragen, maar dat iemand dat niet durft”, voegt Ilse toe. “Dan stappen we samen naar de docent.”

Complexe problemen

Het luisterend oor en de tips van de senior sb’ers zijn vaak genoeg om weer vooruit te kunnen. Maar zij zien ook steeds vaker complexe problemen bij studenten. “Vooral op mentaal gebied”, zegt Renate. “En studenten die met meerdere dingen tegelijk te maken hebben.” Ook dan is het goed om bij de senior sb’ers aan te kloppen, benadrukken ze. Want als ze zelf niet de expertise in huis hebben om te helpen, kunnen ze een student met de juiste persoon of instantie in contact brengen.

“Als je bijvoorbeeld een vorm van autisme hebt, kan het lastig zijn om bij het reguliere hbo-onderwijs aan te haken”, vertelt Ilse. “Maar er zijn hulpverleners die je daarin kunnen begeleiden.” Renate: “Verslavingsproblematiek kan ook heel moeilijk zijn, maar klop alsjeblieft bij ons aan.” Wiet: “We helpen graag, en dat kan al zo simpel zijn als de stap zetten om naar de huisarts te gaan.”

Contact

Daarmee willen de senior sb’ers maar zeggen: ze zitten er niet voor niets. Dus als je ergens mee zit en twijfelt bij wie je terechtkunt, aarzel dan niet en meld het bij je sb’er. Die kan je vervolgens in contact kan brengen met een van de senior sb’ers.

Fotobijschrift: Hanneke ten Voorde staat niet op de foto, zij was verhinderd.

Foto David van Haren