Hoe zit dat?

Hbo een jaar 'uitproberen' na mbo

298307 Armoede in beeld

Mbo'er en twijfel je over wel of niet doorstuderen? Dan denk je natuurlijk ook aan de kosten. Goed om te weten: als je binnen een jaar met je hbo-opleiding stopt, hoef je de studiefinanciering niet terug te betalen. Hoe zit het verder met collegegeld, lenen en bijverdienen op het hbo?

Krijg ik op het hbo opnieuw studiefinanciering?

Ja, als je na het mbo (voor het eerst) een hbo-studie gaat volgen, heb je opnieuw recht op volledige studiefinanciering. De studiefinanciering die je op het mbo gekregen hebt, telt dus niet mee op het hbo.

Studiefianciering is geld wat je als student krijgt van de overheid, je kunt het waarschijnlijk goed gebruiken om (een deel van) je collegegeld of huur te betalen. Studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs en een studenten-OV-kaart. Als je op kamers woont, krijg je een hogere basisbeurs dan wanneer je thuis woont. Het kan zijn dat je ook een aanvullende beurs krijgt, een extra bedrag omdat je ouders bijvoorbeeld een lager inkomen hebben en/of omdat meerdere van hun kinderen studeren. Nog wat extra nodig in de maand? Dan kun je ook nog een bedrag bijlenen.

Studiefinanciering houden of terugbetalen?

Normaalgesproken is studiefinanciering een prestatiebeurs. Dat werkt zo: als je je hbo-diploma binnen 10 jaar haalt, hoef je de basisbeurs, de OV-kaart en de aanvullende beurs niet terug te betalen. Het wordt dan een gift. Rond je binnen die 10 jaar geen hbo-opleiding af, dan worden de basisbeurs, de OV-kaart en de aanvullende beurs omgezet in een lening. Je moet het dus allemaal terugbetalen. De extra lening betaal je altijd terug.

Uitzondering voor mbo'ers

Kom je van het mbo? Dan schrikt die prestatiebeurs je misschien wel af. Stel dat het hbo toch niets voor jou is? Dan moet je straks al die studiefinanciering weer terugbetalen. Lucky you: voor mbo'ers geldt een uitzondering. Als je in het 1e jaar met je hbo-studie stopt, hoef je de basisbeurs, de OV-kaart en de aanvullende beurs niet terug te betalen. Dit wordt omgezet in een gift, ook al haal je je hbo-diploma niet. Zo kun je het hbo dus een jaar 'uitproberen'.

• De regel geldt als je binnen 1 jaar stopt met je opleiding en het half jaar daarna geen gebruik maakt van studiefinanciering.
  • Het betaalde collegegeld krijg je niet terug.
  • Heb je extra bijgeleend bij DUO? Die lening betaal je wel gewoon terug.
  • Stop je in het 2e jaar of later met je hbo-studie, dan geldt voor jou hetzelfde als voor iedereen: als je binnen 10 jaar geen hbo-diploma haalt, betaal je de prestatiebeurs terug.

Bijverdienen en lenen naast je studie

Kun jij naast de studiefinanciering wel wat extra's gebruiken om je studie en alles eromheen te betalen? Dit zijn de mogelijkheden als je wilt bijverdienen en/of lenen:

Je mag onbeperkt bijverdienen

Verdien je naast je studie al een lekker zakcentje? Misschien heb je een eigen nagelstudio, doe je timmerklusjes of run je een webshop. Goed nieuws: dat heeft geen invloed op je studiefinanciering. Je mag als hbo-student onbeperkt bijverdienen, er is geen bijverdiengrens. Dat betekent dat je nooit studiefinanciering hoeft terug te betalen omdat je zelf teveel verdiend hebt.

Toch lenen? Je krijgt 35 jaar de tijd

Verwacht je dat je naast de basisbeurs (en aanvullende beurs) toch wat extra nodig hebt in de maand? Dan kun je bij DUO extra bijlenen. Een lening moet je altijd terugbetalen, dus denk daar niet te licht over. Maar het is wel fijn om te weten dat je daar ruim de tijd voor krijgt: je hebt na je studie 35 jaar om de lening terug te betalen.

Hoe zit het met collegegeld?

Besluit je tijdens het studiejaar met je opleiding te stoppen? Dan schrijf je je uit en hoef je voor de rest van het jaar geen collegegeld meer te betalen. Het collegegeld dat je al betaald hebt, krijg je niet meer terug.

453586 Spaarvarken kosten, gebruik mbo magazine