Project Fitlab

Gezonder leven met leerlingen in de lead

3 leerlingen en een onderzoeker staan voor een gevel waar Fitlab op staat

Wat als uit GGD-onderzoek blijkt dat middelbare scholieren te weinig bewegen en ongezond eten? Dan werk je samen met hen aan een betere leefstijl. Precies zoals in het project Fitlab gebeurt. Een samenwerking van het Mondial College Meeuwse Acker, de HAN en andere opleidingsinstituten.

Een paar fitnessapparaten, halters en yogamatjes, en een goedgevulde koelkast. Dit is de basis van het Fitlab in het Mondial College Meeuwse Acker. Een plek om vóór, tijdens of na school een sportclinic te volgen. Aan je mentale gezondheid te werken. Of om met de leefstijlcoach van de school te praten over wat je nodig hebt om meer te bewegen, gezonder te eten of goed te slapen. En wie 's ochtends zonder eten de deur uit is gegaan, kan er nog snel een ontbijtje scoren.

Amerikaans voorbeeld

Dat maakt het Fitlab een plek om trots op te zijn, volgens Thomas Klein, directeur van het Mondial College Meeuwse Acker. Het idee voor het Fitlab ontsproot aan zijn brein. "Toen ik de resultaten van de Gezondheidsmonitor Jeugd onder ogen kreeg, schrok ik me kapot. Het blijkt dat veel kinderen te zwaar zijn en te weinig bewegen. Bijvoorbeeld omdat ze thuis onvoldoende gestimuleerd worden, of hun ouders gewoonweg niet het geld hebben om gezond te koken of een sportabonnement te betalen. Naar Amerikaans voorbeeld ontstond het plan voor een soort gym in de school. Maar dan met een bredere focus. Want het gaat ons vooral om het bevorderen van een gezonde leefstijl."

Iemand staat op een grondsticker met de tekst 'voel je fit in het Fitlab'

Leerlingen in de lead

Het contact met Jenneke Saat, docent-onderzoeker Voeding en Diëtetiek en ambassadeur Sociaal - Fair Health Academie Paramedische Studies, was snel gelegd. Jenneke: "Voor mijn promotietraject aan de HAN was ik al langer actief in de wijk Lindenholt, om leefstijlinterventies te evalueren bij kinderen met overgewicht. Zo kreeg ik de middelbarescholieren van het Mondial in beeld."

Omdat Jenneke veel kennis heeft van werkzame factoren bij leefstijlinterventies, werd ze gevraagd de implementatie van het Fitlab te coördineren (met subsidie van het programma School & Omgeving en Groen, Gezond en in Beweging). Dit doet ze sinds de start van dit schooljaar, met de hulp van studenten van verschillende opleidingen die er hun (onderzoeks)stage doen. "En in samenspraak met de leerlingen van het Mondial College", benadrukt Jenneke. "Zij zijn in de lead."

Opgroeien in gezondheid

De inhoud van het project sluit naadloos aan bij de ambities van de HAN, legt Jenneke uit. "In het kader van Fair Health wil de HAN als onderwijs- en kennisinstelling bijdragen aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. In dit geval hebben we speciale aandacht voor het opgroeiende kind. Belangrijk, want een kind dat gezond leeft, vergroot z'n kansen op een langer leven in goede gezondheid." Ook de werkwijze is in lijn met de visie van de HAN. Jenneke: "We zitten hier op het Mondial College natuurlijk midden in het werkveld. Bovendien werken studenten van de HAN, Radboud Universiteit (RU Nijmegen) en Wageningen University & Research (WUR) interdisciplinair samen. Zo zien we het graag."

In ontwikkeling

En zo kan het dat Jenneke en 'haar' studenten elke woensdag op het Mondial College samenkomen om het Fitlab op basis van onderzoek verder te ontwikkelen. "Dat doen we niet vanachter ons bureau; we zijn veel in gesprek met de leerlingen. Waarom zouden ze gebruik willen maken van het Fitlab? Wat willen ze er doen? Waar willen ze meer over weten: voeding, beweging, slaap of stress? Maar ook: wat houdt ze eventueel tegen om naar het Fitlab te gaan?"

3 leerlingen en een onderzoeker staan voor een gevel waar Fitlab op staat

Deelonderzoeken

Student Lieve – van de opleiding Sportkunde aan de HAN – zoomt bijvoorbeeld in op de motieven en drempels voor leerlingen om deel te nemen aan het Fitlab-programma. "Superinteressant om met deze doelgroep te werken. Vooral het groepsgedrag is boeiend." Student Jana houdt zich vanuit haar studie Onderwijswetenschappen aan RU Nijmegen vooral bezig met de vraag hoe de verbinding te maken is tussen het Fitlab en het reguliere onderwijs op school. "Zodat het Fitlab meer geïntegreerd wordt." En Amé – student Consumentenwetenschappen aan de WUR – onderzoekt wat leerlingen helpt om gezonder te leven. "Ik vergelijk hun input met de literatuur. Zo hopen we met het Fitlab een evidence based interventie te ontwikkelen."

Verrijkend

Verder zijn Maud en Kim van de HAN-opleiding Voeding en Diëtetiek bezig met participatief onderzoek (ze laten leerlingen op een interactieve manier kennismaken met gezonde voeding). Jenneke's vakgebied dus. "Maar het is ook heel goed denkbaar dat volgend semester studenten van weer andere opleidingen meedraaien. Zoals van Vaktherapie of Pedagogiek. Al die verschillende invalshoeken zijn immers verrijkend. Voor het Fitlab, voor de scholieren, de studenten, en ja, ook voor mezelf."

Thema Gezondheidsbevorderende leefomgeving en leefstijl

Dit project wordt ondersteund vanuit het investeringsbudget van het thema Gezondheidsbevorderende leefomgeving en leefstijl. Binnen dit thema van het zwaartepunt Sociaal - Fair Health onderzoeken en ondersteunen we manieren om voor een leefomgeving en leefstijl te zorgen die de gezondheid bevordert, ook voor mensen in een kwetsbare situatie.

Illustratie focus Health