Sociaal - Fair Health

Themateam Inclusief onderwijs en werk op stoom

2f2a4d02-0d00-11ee-ba84-02565807075b Health fotoshoot wijkcentrum 2 studenten overleggen

"Iedereen heeft een talent en kan van nut zijn voor de arbeidsmarkt". Dat is de stellige overtuiging van Sarah Detaille. Met haar kennis en achtergrond als lector en haar uitgebreide netwerk is ze helemaal op haar plek als themaleider Inclusief onderwijs en werk.

Afgelopen mei nam Sarah Detaille het stokje over van Lineke van Hal. Die trok tot dan toe het thema Inclusief onderwijs en werk, onderdeel van Fair Health. Tijd om rustig warm te draaien neemt de associate lector Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs (Lectoraat Human Capital Innovations) niet. Sarah begint energiek de plannen en ambities van het themateam uiteen te zetten. Op de vraag waarom ze met zoveel passie de schouders zet onder Inclusief onderwijs en werk, valt ze even stil. Ja, het past in haar straatje. En zeker, het sluit aan bij de thema's die als een rode draad door haar loopbaan lopen. Sarah: "Waar het in de kern om draait, is dat ik vind dat iedereen van toegevoegde waarde is en passende ondersteuning moet krijgen. Ongeacht een eventuele beperking, gezondheidsproblemen, migratieachtergrond, een seksuele voorkeur die afwijkt van 'de norm', of wat dan ook." 

Practice what you preach

Het is het vuurtje dat haar gaande houdt en ervoor zorgt dat ze als themaleider het team goed kan faciliteren. Want zo ziet ze het: ze is er om anderen te inspireren en in hun kracht te zetten. "Ik leg waar mogelijk het eigenaarschap graag neer bij de docent-onderzoekers, beleidsadviseurs en ervaringsdeskundigen die onderdeel zijn van het team. Zie het als een vorm van practice what you preach. Ik geloof dat iedereen zijn of haar zichtbare en onzichtbare talenten heeft; die spreek ik graag aan."

portret Sarah Detaille

Onderzoekslijnen

Haar aanpak begint z'n vruchten af te werpen. De contouren voor een gedegen onderzoeksplan met 3 onderzoekslijnen, dat volgend jaar uitkomt in de vorm van een position paper, tekenen zich af. Daarbij borduurt het team voort op het literatuuronderzoek dat Lineke en haar team initieerden, de gesprekken uit het werkveld en input uit onderzoeken van onder andere het lectoraat.

Ik leg waar mogelijk het eigenaarschap graag neer bij de docent-onderzoekers, beleidsadviseurs en ervaringsdeskundigen die onderdeel zijn van het team. Zie het als een vorm van practice what you preach. Ik geloof dat iedereen zijn of haar zichtbare en onzichtbare talenten heeft; die spreek ik graag aan.

Ervaringsdeskundigheid benutten

Om met onderzoekslijn 1 te beginnen: in aansluiting op de HAN-brede ambities wil het themateam ervaringsdeskundigheid beter benutten. Sarah: "Met Levi van Dijk als projectleider zijn we nu bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een skillspaspoort voor de inzet van ervaringsdeskundigheid binnen de jeugdzorg en de HAN", vertelt Sarah. "Daarmee maken we inzichtelijk over welke kennis een ervaringsdeskundige beschikt en bij welk vakgebied die kennis het meest aansluit. Het helpt om ervaringsdeskundigen op waarde te schatten en een baan op maat te bieden. Bovendien worden ze mogelijk hoger ingeschaald en krijgen ze meer ontwikkelkansen."

Inclusief onderwijs

Een 2e onderzoekslijn is inclusief onderwijs, met Saskia Ponten (tevens Fair Health ambassadeur) als projectleider. Sarah: "Vorig jaar al heeft Saskia Kreutzer een mooi onderzoek gedaan naar de inclusieve competenties van docenten. Daarop zijn we binnen de Academie Organisatie en Ontwikkeling op verkenning gegaan: Zijn docenten zich bewust van de noodzaak om inclusief onderwijs te geven? Staan ze open voor studenten en collega's die een andere achtergrond hebben dan zij? Daaruit bleek dat ze in principe welwillend zijn, maar niet altijd goed weten hoe dat dan moet: inclusief onderwijs geven. Het plan is nu om met de HAN Academy workshops te organiseren waarin we docenten tools aanreiken om zich inclusiever op te stellen."

2f2a4d02-0d00-11ee-ba84-02565807075b Health fotoshoot wijkcentrum 2 studenten overleggen

Parallel hieraan is Saskia Ponten in gesprek met opleidingscoördinatoren. Sarah: "We gaan na in hoeverre het thema inclusiviteit al een plek heeft gekregen binnen de verschillende curricula. Want of je straks nu HR(D)-adviseur wordt of als manager van bijvoorbeeld een transportbedrijf aan de slag gaat: het is belangrijk dat je als professional van de toekomst oog hebt voor inclusiviteit."

En dan zijn er binnen deze 2e onderzoekslijn nog plannen om in contact met de bedrijfsbureaus stagediscriminatie tegen te gaan. "Die discriminatie speelt zich op verschillende niveaus af en is soms heel subtiel", merkt Sarah op. "Om een voorbeeld te noemen: studenten met een migratieachtergrond vinden op zich wel een plek, maar lopen geregeld tegen communicatieproblemen aan." 

Want of je straks nu HR(D)-adviseur wordt of als manager van bijvoorbeeld een transportbedrijf aan de slag gaat: het is belangrijk dat je als professional van de toekomst oog hebt voor inclusiviteit.

Inclusief werkgeverschap

Tot slot is er onderzoekslijn 3, waarbij het team zich onder leiding van Ruud Vermeulen richt op inclusief werkgeverschap, bij de HAN zelf en daarbuiten. "Leidinggevenden binnen de bedrijven in de regio hebben niet altijd de competenties om mensen te begeleiden die vanuit de participatiewet instromen", is de ervaring van Sarah. "Daar willen we ze bij ondersteunen, zodat ze goed de dialoog aangaan, talenten zien en passende ondersteuning aanbieden om uitval te voorkomen."

Het themateam helpt hen op verschillende manieren op weg. "We bieden bijvoorbeeld een inclusiviteitsscan aan, ontwikkeld door studenten", legt Sarah uit. "Met die scan kunnen bedrijven meten hoe ver ze al zijn op dit gebied en welke stappen ze nog moeten zetten." Op regionaal niveau is Sarah vanuit het lectoraat Human Capital Innovations aangesloten bij de Regionale Tafel Arbeidsmarkt* en ze is medebestuurder bij ION - Inclusief Ondernemers Netwerk. Bij beide groepen schuiven ook ondernemers aan. En op landelijk niveau werkt het themateam samen met vier andere hogescholen aan een SPRONG-aanvraag over lokale ondersteuning bij inclusief werkgeverschap.

*Regionale Tafel Arbeidsmarkt: HAN werkt samen met werkgeversorganisaties (VNO-NCW), beleidmakers (Gemeente Rijk van Nijmegen en UWV, Werkbedrijf) en sociale partners (CNV en FNV) aan een toekomstbestendige en inclusieve arbeidsmarkt.

Netwerkorganisatie

Sarah: "Je ziet, we gaan voor een brede aanpak. Dat past helemaal bij de opzet en insteek van ons themateam. Feitelijk kun je ons zien als een netwerkorganisatie die kennis, tools, mensen, lectoraten en organisaties buiten de HAN bij elkaar brengt. Samen zijn we uit op één ding: mensen duurzaam laten participeren op de arbeidsmarkt. Zodat we sociaaleconomische gezondheidsverschillen verkleinen of voor zijn. Dat we daarbij een passend antwoord formuleren op de groeiende vraag naar arbeidskrachten, is mooi meegenomen!"