Topsport en studie

Bio-informaticastudent én voetbaltalent Yade hoopt snel international te zijn

Yade Acem is derdejaars Bio-informatica en topsporter. Ze droomt van een carriere als international voor Turkije

Yade Acem (20) is student Bio-informatica én voetbaltalent. Ze richt zich dit jaar volledig op haar studie, maar hoopt volgend jaar een contract af te dwingen bij een eredivisieclub en haar debuut te maken bij het Turkse nationale elftal. “Zonder hulp van mijn docenten zou de combi niet lukken.”

Elke dag om kwart voor 6 gaat de wekker. Met de tas en het ontbijt al klaargezet, snel uit bed en douchen om een half uur later al in de trein te zitten. De hele ochtend voetbaltraining in Zwolle, en om 3 uur ‘s middags weer thuiskomen. En dán nog moeten studeren voor je hbo-opleiding Bio-informatica.

Op en neer van Lent naar Zwolle

Zo zagen de eerste twee studiejaren van Yade Acem (20) eruit. Elke dag ging ze op en neer vanuit Lent voor haar voetbaltrainingen bij eredivisieclub PEC Zwolle. Het was voor haar daarom geen ramp dat ze haar studie begon in coronatijd. “Ik was, denk ik, een van de weinigen voor wie dat best goed uitkwam.”

Het vergt namelijk nogal wat, een topsportcarrière combineren met een hbo-studie. Gelukkig is er voor studenten zoals Yade een topsporttraject bij de HAN, waarmee je bijvoorbeeld tentamens bij uitzondering op een andere plek of een ander moment mag maken. “Als je op trainingskamp bent, bijvoorbeeld. Maar wat voor mij nóg belangrijker was, is de hulp die ik kreeg van docenten op onze academie.”

Tijdens haar tweede en derde studiejaar kon iedereen namelijk weer naar school, behalve Yade zelf. Zij ging nog altijd op en neer naar Zwolle (jaar twee) of studeerde vanuit haar kamer op het topsportcomplex in Sittard (jaar drie), na haar overstap naar Fortuna Sittard. “Ik moest dus aan de docenten vragen of ze hun lessen op wilden nemen. En dat deden ze allemaal!”

Ik moest docenten vragen of ze hun lessen wilden opnemen en dat deden ze allemaal

Betrokken docenten

Yade beseft dat die mate van betrokkenheid best bijzonder is. “Ik heb bij genoeg meiden in het team gezeten die vertelden dat hun docenten niet mee wilden werken, niet goed met hen meedachten. Maar ik merkte dat de docenten bij ATBC het alleen maar heel leuk vinden dat ik aan het voetballen ben, en me graag helpen.”

Nu ze in jaar drie van haar studie (het tweede jaar splitste ze op in twee jaren), heeft Yade besloten om een klein stapje terug te doen in haar topsportcarrière. Ze voetbalt nu bij topklasser DTS in Ede. “Dat is het hoogste amateurniveau. Er spelen in deze klasse ook veel oud-eredivisiespeelsters, dus er valt voor mij als 20-jarige genoeg te leren. Maar ik wilde vooral ruimte nemen om me op mijn stage te kunnen focussen.”

Die stage volgt ze als bio-informaticus op de afdeling biogenetica van de Radboud Universiteit. En het gaat haar goed af. “Mijn stagebegeleider haalt 3d-engineered hartmodellen op uit een apparaat. Daar komt heel veel data uit, en het is mijn taak om die data overzichtelijk beschikbaar te maken voor andere onderzoekers door een speciale app te creëren. Vooral het programmeren vind ik heel leuk, merk ik.”

Dit jaar hoop ik voor het eerst opgeroepen te worden voor het Turkse nationale elftal

Programmeren of voetballen

Yade ziet daarom wel een toekomst voor zich als IT’er. Maar vanaf komend academisch jaar zal de focus eerst weer op het voetbal gaan. Met haar felle en technische spel, haar vermogen om kort weg te draaien en slimme passjes te versturen, hoopt Yade een fulltime contract af te dwingen bij een eredivisieclub.

Het is nog even afwachten of dat gaat lukken, maar de voortekenen zijn gunstig. “Ik heb een paar maanden geleden nog contact gehad met Utrecht, en er staan nog wel een paar nummers van teammanagers in mijn telefoon”, zegt ze met een glimlach. En er is meer om naar uit te kijken op sportief vlak.

“Ik heb twee Turkse ouders. En ook omdat het Nederlands elftal waarschijnlijk wat te hoog gegrepen is voor mij, richt ik me op Turkije. Ik heb vorig jaar voor het elftal onder 19 gespeeld, en hoop dit jaar voor het eerst opgeroepen te worden voor het ‘grote’ nationale elftal. Dat zou een geweldige ervaring zijn!”

Meer weten over de opleiding Bio-informatica

Foto David van Haren