Broedplaats Veiligheid

promotieonderzoek eva onstenk

Binnen de HAN zijn op verschillende plekken diverse initiatieven afgelopen jaren om in verbinding met het werkveld meer aandacht voor kindermishandeling en huiselijk geweld binnen het onderwijs te krijgen.

Dit is nodig omdat we de afgelopen 15 jaar in de landelijke prevalentiestudies de cijfers niet zien dalen op het gebied van huiselijk geweld (Van Dijk et al. 1997; Boom & Wittebrood, 2019; Akkermans et al. 2020) en kindermishandeling (Alink et al. 2011; Alink et al. 2018; Steketee et al. 2020). Samenvattend: signaleren gebeurt onvoldoende, hulp komt te laat op gang en bereikt in 50% resultaten op het gebied van stabiele veiligheid.

Binnen de HAN

Wat gebeurt er al aan de HAN op dit moment:

• Vanuit LLO worden professionals opgeleid, er is vanuit een samenwerking tussen Social Work en Pedagogiek een nieuwe minor Huiselijk geweld en kindermishandeling ontwikkeld.
    Naar de minor: Kies op maat - Huiselijk Geweld & Kindermishandeling. Veiligheid vergroten achter en voor de voordeur
  • De master Pedagogiek heeft voor alle studenten een cursus over veiligheid van kinderen.
  • Ook heeft de HAN deelgenomen aan een project samen met de Hogeschool van Utrecht om HG en KM beter in de bachelor opleidingen (pedagogiek, social work, PABO en Verpleegkunde) onder te brengen en hierin te komen tot landelijke samenwerking door kennis en lesmaterialen te delen. Hier valt op basaal niveau te denken aan het werken volgens de meldcode HG en KM, hetgeen nu door voor professionals onvoldoende gebeurt en/of handelingsverlegenheid oplevert maar ook op vaardigheden voor het vergroten van veiligheid in gezinnen dat bijv. een taak is voor pedagogiek en Social Work.
    Meer over het project: Kindermishandeling en huiselijk geweld in het HBO | Hogeschool Utrecht
  • Ook zijn we betrokken bij de proeftuinen (Regio visie Samen voor een thuis zonder geweld) van de gemeente Nijmegen om te bekijken of we op termijn vanuit de Han kunnen bijdragen aan praktijkverbetering.

Geweld in afhankelijkheidsrelaties wordt regelmatig geduid als een ‘wicked problem’(van Beek et al. (2017) en de enige manier met dit soort problemen aan de slag te zijn is samenwerken, proberen, agenderen, falen, bijstellen en opnieuw proberen. Geweld in afhankelijkheid is een breder thema dan alleen kindermishandeling of huiselijk geweld. Het gaat hier ook om grensoverschrijdend gedrag binnen de Hogeschool of op stages van studenten.

Denkend aan de beroemde Felitti et al. (2019) studie dan past aandacht voor HG en KM ook bij het focuspunt van de HAN ‘SOCIAAL’. De basis voor gezondheidsverschillen wordt immers ook gelegd in de contexten waar kinderen opgroeien.

Primaire doelstellingen

• Geweld in afhankelijkheidsrelaties (huiselijk geweld en kindermishandeling) heeft een stevige plek in de bachelor opleidingen passend bij de specifieke beroepsgroepen. Meldcode proof opleiden kan een mooi begin zijn.

Alle sociale en educatieve opleidingen binnen de HAN bieden minimaal een basiscursus aan in het signaleren en kunnen omgaan met signaleren van geweld in afhankelijkheid.

• Handelingsverlegenheid van professionals en docenten van de HAN wordt gesignaleerd, geagendeerd en aangepakt.

Secundaire doelstellingen

• Vanuit de aansluiting met het werkveld bekijken we op welke manier de HAN (o.a. lectoraten) kan bijdragen aan praktijkverbetering.’
  • Kansrijke verbindingen realiseren en/of versterken als netwerkpartner met als doel kennisvalorisatie/ benutten van kennis.

Waar willen mee beginnen - concrete acties – kansrijke verbindingen

• Invulling geven aan de week van de kindermishandeling.
  • Start conferentie academie breed. Meer aandacht voor onderwerp bij opleidingen, sociaal werk, pedagogiek, verpleegkunde of PABO.
  • “gezamenlijk” professionals opleiden bij SOC Nederland of medewerkers lokale teams Gelderland Zuid.
  • Onderzoeken hoe de HAN als partner de Gemeente Nijmegen kan ondersteunen bij inrichting en uitvoering van de toekomsttuinen, leerbijeenkomsten, onderzoek helpende data en maatwerktrainingen (zie Regioaanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Gelderland Zuid 2021-2025).
  • Interne afstemming in HAN broedplaats huiselijk geweld; uitwisseling producten zoals de virtuele kast; waar je bouwstenen, werkvormen, en andere benodigdheden kunt vinden voor gedegen onderwijs rondom kindermishandeling en huiselijk geweld.

Vraag of opmerking voor de Broedplaats Veiligheid?