Diversiteit en inclusie binnen de HAN

Doof- en slechthorend binnen de HAN: wat kun je doen?

109956 jongen in gesprek en gebruikt gebarentaal

In Nederland wonen 1,5 miljoen dove of slechthorende mensen. Ook de HAN heeft dove en slechthorende studenten en medewerkers. Hiervoor zijn speciale voorzieningen voorhanden en ook is er een divers aanbod rond dit thema, zoals bijvoorbeeld de minor Nederlandse Gebarentaal.

Minor gebarentaal

Sinds 2021 is NGT een officiële taal naast het Nederlands en Fries. NGT is voor dove en slechthorende personen de enige taal die volledig toegankelijk is en daardoor de moedertaal voor zeker 12.000 mensen in Nederland. Heb jij interesse in het leren van de Nederlandse Gebarentaal en wil je je meer verdiepen in de dovencultuur? Vanaf 1 oktober kun je je inschrijven voor de minor: Taal en Cultuur Nederlandse Gebarentaal. Je leert hier te spreken met je handen en te luisteren met je ogen. Na afronding van de minor ben je in staat op basisniveau in NGT te communiceren en heb je een beeld van het leven van doven en slechthorenden.

Faciliteiten en een community voor doven en slechthorenden

Ben jij zelf doof of slechthorend en vraag je je af wat de HAN je kan bieden? Kijk eens op de Insite-pagina met voorzieningen. Er zijn mogelijkheden qua tentamen-, onderwijs-, materiele of financiële voorzieningen. Er is een speciale community, waar een Whatsapp-groep voor is opgericht. Dit is vooral voor het uitwisselen van ‘tips and tricks’, het delen van ervaringen, signaleren waar je tegenaan loopt, maar ook gewoon voor de gezelligheid.

Dove en slechthorende ervaringsdeskundigen doen hun verhaal

Benieuwd naar hoe het is om een dove of slechthorende student of docent te zijn op de HAN? SAM, het journalistiek podium van de HAN, interviewde (ervarings)deskundigen Sophia Havinga (docent), Anouk Sieben en Laura Tydings (studenten) en schreef hier een interessant artikel over.

Masterclasses

Ook zijn er verschillende masterclasses binnen dit onderwerp waar ook externen welkom zijn:

1. Masterclass – Gebaren in de klas. Deze masterclass gaat over hoe je gebaren kunt toepassen in het reguliere onderwijs, waar alle kinderen baat bij hebben.
  2. Masterclass – Onderwijs aan Doven en Slechthorenden (regulier en speciaal onderwijs). In deze masterclass ga je zelf ervaren hoe het is om doof of slechthorend te zijn in de klas. Wat kun je als leerkracht hier aan doen? In deze masterclass leer je hier theorieën over en krijg je handvatten mee om in te zetten in de klas.

Houd voor deze masterclasses de activiteitenkalender van de Academie Educatie in de gaten. Bekijk meer over gebarentaal in de klas op het YouTube-kanaal ‘Gebaren voor Juf en Meester’.

Beginnerscursus Nederlandse Gebarentaal

Spreken met je handen, luisteren met ogen. Gebarentaal is steeds zichtbaarder in de samenleving. Heb je contact met doven of slechthorenden in je werkkring of familie, maar ben je niet vaardig in de Nederlandse Gebarentaal? Heb je deze taal altijd al willen leren? Verbreed je horizon en meld je aan!

Wil je meer informatie over de bovenstaande onderwerpen en/of graag in contact komen met docent en (ervarings)deskundige Sophia Havinga? Stuur haar dan gerust een mail.