Minor Drug Discovery

Meerle en Jesse nemen een kijkje in de wereld van medicijnontwikkeling: ‘Precies wat ik hoopte’

cd549830-0cff-11ee-a530-02565807075b Meerle Samuels en Jesse Benning werken aan een praktijkopdracht voor de minor Drug Discovery in Oss

Meerle Samuels en Jesse Benning volgen de minor Drug Discovery en weten nu zeker dat ze de juiste richting hebben gekozen. “Deze wereld is zó interessant.”

De studenten werken op dit moment aan een mogelijke behandeling van COVID-19. Voor Pivot Park Screening Centre in Oss ontwikkelen ze tests (assays) en synthetiseren zij nieuwe verbindingen, afgeleid van confirmed hits, om de Structuur Activiteit Relaties (SAR) te onderzoeken.

In sneltreinvaart

Tijdens de minor Drug Discovery leer je als student niet alleen alles óver medicijnontwikkeling, je draagt er ook direct al je steentje aan bij. In het theoretische deel van de minor leer je in vogelvlucht over alle stappen die bij het ontwikkelen van medicijnen komen kijken. “Dat zijn processen die normaal tien tot vijftien jaar duren”, vertelt Jesse. “Maar nu doorloop je ze in zeven weken.”

Om een beter beeld te krijgen van de praktijk, voeren studenten opdrachten uit aan de hand van simulaties. Daarin moeten ze op bepaalde momenten in het proces bijvoorbeeld beslissen of ze verdergaan met de ontwikkeling van een product of niet.

Les van experts

Daarna gaan ze aan de slag met echte projecten. Dat zijn opdrachten die door bedrijven zoals PPSC worden opgezet. “Precies dat vind ik er zo mooi aan,” vertelt Meerle. “Dat je op Pivot Park kan werken en dat je les krijgt van experts uit het veld. Ik wilde weten of ik deze richting inderdaad zo leuk zou vinden als ik dacht. Nou, dat is dus zo.”

Ook Jesse weet zeker dat hij met deze minor in de goede richting zit. “Ik wist al dat ik me later met farmaceutische processen wil gaan bezighouden. In deze minor kan ik nu echt kennismaken met het werkveld. Er komen professionals met tientallen jaren ervaring lesgeven over hun werk, dat is heel tof.” Hij glimlacht. “En je kunt meteen je netwerk uitbreiden, natuurlijk.”

Leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, van je eigen jaarlaag ken je iedereen wel

Helikopterview

In de minor Drug Discovery werken studenten uit verschillende disciplines, van verschillende scholen met elkaar samen. Zo studeert Jesse medisch laboratoriumonderzoek aan de HAN en is Meerle chemiestudent bij Avans in Den Bosch.

“Het is leuk om weer eens nieuwe mensen te ontmoeten en om te zien hoe het er op een andere school aan toe gaat”, zegt Meerle. “Van je eigen jaarlaag ken je zo langzamerhand toch wel iedereen.”

Ook het kennismaken met andere vakgebieden bevalt goed. “Zo weten we een beetje waar de ander zich mee bezighoudt”, zegt Jesse. “We hoeven niet alles van elkaar te begrijpen, het gaat er vooral om dat we een helikopterview krijgen over het proces van medicijnontwikkeling.”

Toekomstverwachting

Dat de twee waarschijnlijk hun carrière in de richting van medicijnontwikkeling willen voortzetten, is wel duidelijk. Maar wat ze precies gaan doen, weten ze nog niet. “Labmanager binnen een farmaceutisch bedrijf, dat lijkt me een mooie positie. Maar ik ben me nog aan het oriënteren. Eerst maar eens kijken hoe het met de stages gaat. Volgend semester loop ik stage bij TropIQ, een bedrijf dat ik trouwens ook heb leren kennen via de minor.”

Meerle wil graag in de organische chemie blijven werken. “Nieuwe verbindingen synthetiseren, een milieuvriendelijkere manier bedenken om een product te ontwikkelen, dat soort dingen. Een nanomedicatielab lijkt me ook leuk. Daar gebruiken ze heel kleine deeltjes om medicatie op specifieke plekken in het lichaam af te leveren, zonder de rest van het lichaam te schaden. Maar goed, de wereld van medicijnontwikkeling is zo interessant. Als ik daar op wat voor manier dan ook ooit zelf iets aan zou kunnen bijdragen... Dat lijkt me geweldig. En in deze minor krijg ik dus al een stukje mee van die wereld.”

De minor Drug Discovery wordt eens per jaar gegeven en start in februari. Deze minor is onderdeel van het lectoraat Drug Discovery. Drug Discovery wordt gegeven op Pivot Park in Oss.

Foto David van Haren