Afstudeerproject Bouwkunde

Jong talent in de bouw: Focus op duurzaamheid

studenten bouwkunde vlak na hun afstudeerpresentatie

Sommige jongeren zien een oude leegstaande fabriek en fantaseren er daarna op los: hoe zou je die duurzaam kunnen ombouwen naar een gebouw dat weer gebruikt wordt? Marwa, Maurice en Sanne zijn net afgestudeerd van de Bachelor Bouwkunde. Ze vertellen zelf over hun bijzondere afstudeerproject.

De wens van bedrijven voor duurzame oplossingen groeit. Duurzame concepten en bedrijven staan hoog aangeschreven. Wij kozen voor ons afstudeerproject daarom voor een onderwerp dat bijdraagt aan het duurzaamheidsvraagstuk van bouwend Nederland.

Innovatief alternatief op traditioneel renoveren

Dit hebben we gedaan in samenwerking met Schöck Nederland B.V. Dit bedrijf loopt voorop op het gebied van hoogwaardige en energie-efficiënte oplossingen van verankeringssystemen en wapeningstechniek. Naast het bieden van bestaande oplossingen hebben ze de ambitie om invulling te geven aan nieuwe innovatieve vraagstukken uit de markt.

Tijdens ons afstudeerproject wilden we komen tot een innovatief alternatief op traditioneel renoveren. Dat heeft geresulteerd tot het opzetten van het 'Hang on Whatever (H.O.W.) renovatieconcept'.

studenten bouwkunde vlak na hun afstudeerpresentatie
Marwa Potmis, Maurice Weimar en Sanne van den Boom

Duurzame en circulaire meerwaarde

We hebben ons gefocust op het ontwikkelen van een verbindingszone die het mogelijk maakt om meerdere (woon)units aan een bestaand gebouw te hangen door middel van een one-fits-all concept. Uitgangspunt is het toevoegen van meerwaarde op een duurzame en circulaire wijze.

Wij kregen de unieke mogelijkheid om voor ons onderzoek 2 keer een reis te maken naar Zweden. Dit was een mooie gelegenheid om onze eigen kennis en connecties internationaal te verbreden. In Zweden gingen we in gesprek met diverse bedrijven. We deden er inspiratie op en verdiepten ons in de klimaatdoelstellingen en gebouweisen zoals die in Zweden gelden. Ook konden we ons 'H.O.W.-renovatieconcept' presenteren tijdens een eigen event.

Renovatieconcept voor Nederlandse en Zweedse markt

Met de opgedane kennis en ervaringen hebben we een renovatieconcept kunnen ontwikkelen voor zowel de Zweedse als de Nederlandse markt. Omdat er steeds meer vraag is naar duurzaamheid en circulariteit, was dit voor ons een zeer interessant onderzoek, dat in de toekomst een steentje zal kunnen bijdragen aan de verduurzaming van de bouw.

Maurice Weimar, afstudeerrichting Architectuur
Marwa Potmis en Sanne van den Boom, afstudeerrichting Organisatie

Bron: Dit artikel verscheen eerder in het Vakblad Voedingsindustrie in een rubriek over Jong Talent