Certificering statushouders

Tweede Leerwerktraject in de Zorg succesvol afgerond

99a472f2-0d00-11ee-b814-02565807075b Groepsfoto van de certificering van het Leerwerktraject in de Zorg voor statushouder, mei 2023

Op 23 mei ontvingen 6 statushouders hun certificaat na het afronden van een leerwerktraject van 7 maanden. Dit leerwerktraject van de HAN bereidt de statushouders voor op een deeltijdstudie hbo-Verpleegkunde. We spraken met Sharon Harambee over haar ervaringen tijdens dit traject.

Passie voor zorg

Sharon kwam 1 jaar geleden naar Nederland vanuit Kenia. Ze heeft daar de opleiding Business Administration afgerond en werkte voor verschillende bedrijven bij de klantenservice. Daar had ze al interesse in de zorg, maar ze kon de opleiding in Kenia niet betalen. “Ik heb altijd een passie gehad voor de zorg. Toen mijn vader ziek was, was de zorg voor hem niet goed. Ik had hem een betere zorg gegund. Ik wou ook dat ik zelf beter voor hem had kunnen zorgen. Door dit traject heb ik in Nederland de kans gekregen om mensen te helpen met hun zorgvragen.”

Wennen aan de taal

Toen Sharon aan het leerwerktraject begon, kon ze wat Nederlands verstaan, maar amper spreken. Tijdens het leerwerktraject wordt er niet alleen aandacht besteed aan de verpleegkundige vaklessen, maar ook aan taallessen. Sharon: "De Nederlandse taal is niet makkelijk, mensen verstaan mij niet altijd. Ik moet daarom veel aandacht besteden aan mijn uitspraak en het gewoon proberen, maar ik was bang om fouten te maken.  Mensen zijn echter geduldig en helpen door dingen te corrigeren. Zo leer je meer.”

Communicatie met patiënten

Ook de manier waarop we in Nederland met elkaar omgaan in de zorg is nieuw. “In Kenia is de arts of verpleegkundige de baas. De patiënt doet wat zij zeggen. In Nederland luister je meer naar de patiënt, help je met de zorgvragen en is er veel respect.” Tijdens het leerwerktraject oefenen de deelnemers ook met simulatiepatiënten om hun vaardigheden te trainen.

Je leert hoe je moet luisteren en door moet vragen. Je gaat in gesprek met de patiënt en komt samen tot een oplossing.”

Op bezoek bij zorginstellingen

De deelnemers gaan ook langs de zorginstellingen waarmee het traject samenwerkt, zodat ze de praktijk kunnen ervaren. Door de studenten snel in contact te brengen met de beroepspraktijk, kunnen ze zich oriënteren op een mogelijke werkplek tijdens de deeltijdopleiding Verpleegkunde. Sharon is nu druk bezig met solliciteren en zou graag in de thuiszorg of in de St. Maartenskliniek willen werken. “Thuiszorg lijkt mij leuk omdat je mensen helpt zelfstandig te zijn in hun eigen omgeving. Dat is anders bij de St. Maartenskliniek, waar je mensen na bijvoorbeeld een hersenbloeding helpt herstellen. Maar ook hier begeleid je mensen tijdens hun herstel en is communicatie belangrijk. Ik hoop dat ik straks op één van deze plekken mag starten!”

Na het traject

Bij het succesvol afronden van het traject, kunnen de deelnemers doorstromen naar de 4 jaar durende hbo-deeltijdopleiding Verpleegkunde. Ze combineren 1 dag opleiding met 4 dagen in de week werken bij een aangesloten zorginstelling. Ook kunnen de deelnemers actief bezig blijven met het leren van de Nederlandse taal door extra taallessen te volgen.

Uitgeroepen tot Koploper 2023

Het ‘Leerwerktraject in de zorg voor statushouders’ is gestart in november 2021 in samenwerking met Stichting voor Vluchtelingen-Studenten UAF en diverse regionale zorginstellingen. Afgelopen voorjaar is het traject benoemd tot Koploper door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Als Koploper lever je een waardevolle bijdrage aan arbeidsmarktvraagstukken in zorg en welzijn.

Meer weten?

Lees meer over traject in het artikel van Omroep Gelderland of neem een kijkje op de website van ActieLeerNetwerk om meer te weten te komen over het Koplopertraject.