Effectief verduurzamen "Wij denken dat ons idee sneller en goedkoper werkt dan volledige sloop"

9abfbbb6-0cff-11ee-a119-02565807075b bouwkundestudenten Lotte Eijsackers en Mathijs Jacobs voor een oud appartementencomplex

Hoe kun je woningen en appartementen renoveren en tegelijkertijd ook aan circulariteit werken? Bouwkundestudenten Lotte Eijsackers en Mathijs Jacobs werken aan een afstudeeropdracht waarbij appartementencomplexen op een circulaire manier goedkoper en effectiever verduurzaamd kunnen worden.

"Woningbouwcorporaties zitten vaak met een dilemma", begint Lotte Eijsackers. "Appartementencomplexen uit de wederopbouw zijn vaak sterk verouderd en slecht geïsoleerd, terwijl iedereen weet dat de energieprijzen de pan uit rijzen. Er zijn heel veel van die verouderde appartementencomplexen, terwijl woningbouwcorporaties wettelijk toe moeten werken naar betere energielabels", vertelt ze.

"1 van de oplossingen is om het hele complex te slopen en er dan een nieuw complex voor in de plaats te zetten. Maar dat is erg duur en het levert veel materiaalverspilling op. Dat kan toch ook anders?"

Kortere tijd, zelfde effect

Mathijs Jacobs vult aan: "Tijdens mijn minor circulaire economie kwam ik op het idee om het eens van een andere kant te bekijken. Kan je het ook met minder kosten in een kortere tijd doen, maar wel met hetzelfde effect? Wellicht is het mogelijk om de huidige structuur van wederopbouwappartementen te behouden en deze te renoveren op een circulaire manier. De sloop van deze nog goede panden volgens de huidige weggooi-economie is overbodig als je de panden op de juiste manier hergebruikt."

Deze appartementengebouwen verdienen gewoon een upgrade, zodat ze er weer jaren tegen aan kunnen.

Circulaire voorzetwand

Deze appartementengebouwen verdienen gewoon een upgrade, zodat ze er weer jaren tegen aan kunnen, vindt Mathijs Jacobs. "Zo zit je de huidige woningbehoefte niet in de weg en belast je het klimaat minder. We kwamen op het idee om een volledig circulaire voorzetwand te plaatsen in de appartementen. Die vormt dan de hoognodige extra isolerende laag. Als deze laag na enige tijd niet meer nodig is, kan de wand afgebroken worden en op een andere locatie op circulaire wijze worden toegepast."

Slopen van een heel gebouw is dan echt zonde. Je vernietigt iets dat nog heel goed te hergebruiken is.

Afstudeerders Bouwkunde Lotte en Mathijs bij een oud appartementencomplex in Arnhem
Lotte Eijsackers en Mathijs Jacobs bij een oud appartementencomplex in Arnhem

Betonstructuur

Vaak is de betonstructuur van een wederopbouw appartementencomplex goed genoeg om het te gebruiken voor renovatie. "Zo"n appartementencomplex is destijds qua structuur goed en degelijk gebouwd. Slopen van een heel gebouw is dan echt zonde", zegt Lotte Eijsackers. "Je vernietigt iets dat nog heel goed te hergebruiken is. Bovendien werkt ons idee, denken we, sneller en goedkoper dan volledige sloop."

Duurzaamheidsgedachte

Lotte en Mathijs hebben hun afstudeerstage nu bij WSP in Apeldoorn, een bouwbedrijf dat duurzaamheid en de toekomst hoog in het vaandel heeft staan. "We hebben dit bedrijf uitgezocht, omdat het prima aansluit bij de duurzaamheidsgedachte die onszelf drijft", zegt Lotte. "Ik had op de middelbare school al een profielwerkstuk gemaakt over duurzaamheid en bioplastics, omdat dat me toen al heel erg interesseerde. Ik was al in de 2e klas bezig met duurzaamheid. Ik heb vervolgens Natuur & Techniek als profiel gekozen.

Master

Voor Mathijs viel het kwartje iets later, toen hij op de HAN aan de hbo-opleiding Bouwkunde was begonnen. Maar toen greep het duurzaamheidsvirus ook hem. Zijn profiel op de middelbare school was Natuur & Gezondheid. Momenteel is hij bezig met de selectieronden voor de Master Circulaire Economie, voor als hij deze zomer afgestudeerd is. Lotte wil graag bij een groter bedrijf in de bouwwereld werken zodat ze op verschillende werkvelden ervaring kan opdoen en daar haar opgedane kennis kan toepassen.

Dit artikel verscheen eerder op Tech Gelderland
Fotografie: Gerard Burgers, Arnhem