Noviotech Campus

Nieuwe community voor Health & High Tech 'in die toren met die gekke knik'

516755 Yvette Akkermans is community manager van de Nijmeegse Noviotech Campus

Yvette Akkermans doet er alles aan om van Noviotech Campus een succes te maken. Van betere bewegwijzering tot het stimuleren van samenwerkingen tussen Nijmeegse Health & High Tech bedrijven en onderwijsinstellingen, zoals de HAN.

Het bedrijventerrein vol beton moet een levendige en menselijke omgeving worden, waar (young) professionals in Health & High Tech baanbrekend en betekenisvol werk doen. De ambitie van Noviotech Campus is glashelder, maar om dat te bereiken moeten nog wel bergen verzet worden.

“90 procent van de mensen kent ons niet”, zegt Community Manager Yvette Akkermans van Noviotech Campus. “Er gaat een lichtje branden als de naam van de Goffert valt. Of je die toren met die gekke knik erin noemt. Dat hier ruim 70 bedrijven in Health & High Tech zitten, weten de meesten niet.”

Gezellig en uitnodigend

Als Community Manager doet ze er alles aan om daar verandering in te brengen. Akkermans is de aanjager van Noviotech Campus, van strategisch tot uitvoerend niveau. Noem haar gerust de aanvoerder van de nieuwe Nijmeegse gemeenschap.

“Er is een grote behoefte aan een gezellige, uitnodigende en biodiverse campus voor deze sector. We zitten nu in de fase van: ‘Put your money where your mouth is’. Bedrijven moeten voor het gezamenlijke belang over hun eigen belang heen stappen.”

Bedrijven moeten voor het gezamenlijke belang over hun eigenbelang heen stappen

'Race for talent'

Want alleen dan kan de nieuwe community meerwaarde hebben voor elk bedrijf en iedere medewerker. Het draait allemaal om verbinding, weet Akkermans. Verbinding tussen bedrijven onderling, verbinding met onderwijsinstellingen en verbinding tussen mensen.

“Dankzij de community is bijvoorbeeld het bedrijf Enzyre ontstaan. Zij hebben een product ontwikkeld, waarmee bloed van hemofiliepatiënten goed geanalyseerd kan worden, waardoor de medicatie beter afgestemd kan worden op de persoon. Dat heeft de kosten van de medicatie terugbracht van zo’n 3 ton naar 50 duizend euro.”

Ze geeft nog een ander voorbeeld van hoe de community meerwaarde kan hebben. “Alle bedrijven hebben behoefte aan talentvolle nieuwe mensen. Met z’n allen kun je in die ‘race for talent’ meer impact hebben dan als individueel bedrijf.”

Maandelijkse lunch

Akkermans verbindt mede hierom onderwijsinstellingen in Nijmegen, zoals de HAN, aan de bedrijven op Noviotech Campus. Dat doet ze door onder meer een maandelijkse lunch op de eerste dinsdag van de maand te organiseren voor bedrijven en studenten in Health & High Tech. Meet & Eat, genaamd. Telkens staat een ander thema centraal. Afgelopen Meet & Eat ging over Sport & Vitality. Daar was bijvoorbeeld HAN Seneca aanwezig.

Daarvoor was het thema 'Meet Students'. “Ik heb 15 studieverenigingen uitgenodigd, waaronder ’t Reactievat van ATBC. Bedrijven wisten niet eens dat er zoveel studieverenigingen waren. Uit die meetings zijn bijvoorbeeld internships ontstaan.”

Leven lang leren

Maar het moet wat Akkermans betreft niet blijven bij stageplekken. De community van Noviotech Campus moet voor zowel studenten als bedrijven (en werknemers daarvan) een blijvende meerwaarde hebben.

“Studenten moeten bedrijven makkelijker vinden, medewerkers die een leven lang willen blijven leren moeten de mogelijkheden bij onderwijsinstellingen beter kennen en bedrijven zouden samen met studenten kunnen kijken naar de problemen waartegen zij aanlopen. Dit gebeurt allemaal nog te weinig. Want onbekend, maakt onbemind. Dat gaan we veranderen.”

Meer informatie over Noviotech Campus

Foto David van Haren