Deeltijdstudent Chemie Gheyath Aloush ging van de oorlog in Homs naar het lab in Delden

495587 Syrisch vluchteling Gheyath Aloush doet de deeltijdopleiding Chemie

Gheyath Aloush (24) is deeltijdstudent Chemie bij ATBC en een tevreden man. Hij is sinds een jaar Nederlands staatsburger, kocht onlangs zijn eerste huis in Rijssen en een paar maanden geleden zag hij, voor het eerst sinds lange tijd, zijn verloofde weer.

Vooral dat laatste brengt bij Gheyath (spreek uit: Rejas) een grote glimlach op zijn gezicht. Het is nu tien jaar geleden dat hij met zijn familie (ouders, een oudere zus en twee kleinere broertjes en zusjes) vluchtte uit Homs, een grote stad in Syrië. De bombardementen kwamen zo dichtbij, dat er niets anders op zat.

Van Homs naar Rijssen

De familie liet niet alleen veel bezittingen achter, Gheyath moest ook afscheid nemen van zijn jeugdliefde. Net als veel landgenoten vertrok de familie Aloush naar Alexandrië in Egypte. Met het plan om terug te keren, zodra het in Homs weer veilig was.

Maar de situatie verbeterde niet. En in Egypte, waar veel wantrouwen heerst tegenover Syrische vluchtelingen, kon de familie niet aarden. Na twee jaar besloot Gheyath’s vader de knoop door te hakken: hij vertrok, samen met Gheyath’s jongste zusje, met de boot naar Europa om vervolgens door te reizen naar Nederland. Na de gezinshereniging kwam de familie terecht in Rijssen. Daar hebben zij hun leven weer opgebouwd.

Ik twijfelde over verder studeren na het mbo, maar mijn collega's zeiden: 'Jij kunt dit.'

Vooral de periode in Egypte was erg lastig voor Gheyath en zijn familie, maar daar is wel één belangrijk zaadje geplant. “Ik werkte daar in een fabriek en moest soms dingen bij het laboratorium afleveren”, vertelt Gheyath. “Als ik daar rondkeek, dacht ik: dit is zo cool. Toen besloot ik dat ik later iets met chemie wilde gaan doen.”

Die droom heeft hij waargemaakt. Na de Internationale Schakelklas (ISK) en de mbo-opleiding tot chemisch analist kreeg hij een baan bij de chemische fabriek KLK KOLB in Delden. Daar spoorden zijn collega’s hem al snel aan om verder te studeren. “Ik twijfelde, want de mbo-opleiding was al best lastig voor me. Maar ze zeiden: jij kunt dit.”

Deeltijdstudie naast een voltijdbaan

En dus is hij tegenwoordig deeltijdstudent Chemie. Het studeren gaat hem goed af. Op het moment van het interview heeft hij net een tentamen elektrochemie gemaakt. “Ik ga ervan uit dat ik dat heb gehaald”, zegt hij vol zelfvertrouwen. Ook de taal wordt steeds minder een obstakel. Hij spreekt inmiddels vloeiend Nederlands. “Ik ben volledig ingeburgerd”, zegt hij met een glimlach.

Een deeltijdstudie naast een voltijdbaan betekent een druk bestaan. Toch houdt Gheyath regelmatig wat tijd over voor ontspanning. “Ik ga af en toe naar vrienden, FIFA spelen en kaarten. En soms gaan we op stap, liefst in Den Haag of Amsterdam. Óf we gaan een dagje naar de Bazaar in Beverwijk, een hele grote markt waar veel Arabische mensen komen. Je kan daar dingen komen die je ook in Arabische supermarkten hier niet tegenkomt.”

Hoopvolle toekomst

De verbondenheid met zijn thuisland en de Arabische wereld zal Gheyath altijd houden, maar hij heeft zijn draai gevonden in Nederland. En het belooft snel nog mooier te worden. Zijn geliefde Amal, die nog altijd in Homs zit, wordt over een jaar 21. “We zijn een paar maanden geleden met elkaar op vakantie geweest. Daarvoor heb ik haar heel lang niet kunnen zien door de oorlog. Als ze 21 wordt, kan ik een aanvraag indienen om haar naar Nederland te halen. Daar kijk ik echt enorm naar uit.”

Wil je, net als Gheyath, studeren in deeltijd? Kom naar de Open Avond op 8 maart en kijk of het wat voor je is. Meer weten over Chemie in deeltijd? Check de website

Foto David van Haren