Jan Pieter van Dalen

"Het hybride docentschap is win-win"

b0b6615c-0cfc-11ee-9b85-02565807075b docent bouwkunde en ondernemer jan pieter van dalen in het trappenhuis van han built environment

Jan Pieter van Dalen is hybride docent. Als ondernemer combineert hij werken in de praktijk met zijn docentschap aan de deeltijdopleiding Bouwkunde van de Academie Built Environment aan de HAN. Zo staat hij met beide benen in zowel de praktijk, als het onderwijs.

Al zijn hele werkzame leven combineert Jan Pieter het onderwijs met advieswerk, sinds 2018 vanuit zijn bedrijf Bouw Beter B.V. Deze bedrijfsnaam is ook zijn drijfveer: de bouw beter maken! Hij zegt: "Het is leuk om enerzijds te bouwen aan actuele projecten en anderzijds de kennis en ervaring dóór te geven aan een nieuwe generatie ingenieurs."

Hybride docent zijn is afwisselend, vindt Jan Pieter: "Het is 'buiten' in het werkveld, versus 'binnen' voor de HAN werken".

Buiten

'Buiten' vervult Jan Pieter de rollen van kwaliteits- en risicomanager, Wkb-expert, consultant, projectleider en is hij secretaris van uiteenlopende activiteiten. Zo werkt hij op dit moment voor aannemer SPIE als kwaliteits- en risicomanager bij De Nederlandsche Bank in Amsterdam en draagt hij in opdracht van ISSO -de open kennisclub voor bouw- en installatieprofessionals- bij aan de totstandkoming van het nieuwe maatwerkadvies Energieprestatie.

Verder geeft hij af en toe training op het gebied van de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB) en is hij docent aan de Post-hbo opleiding Bouwprocesmanagement bij SKOOB. Een opleiding die gelieerd is aan de HAN.

Binnen

'Binnen' de HAN is Jan Pieter praktijkdocent Bouwtechniek/Bouwfysica voor de bacheloropleiding Bouwkunde in deeltijd, inhoudelijk coördinator van module 5 en 6, afstudeerbegeleider en -coördinator van die opleiding. Daarnaast is hij voorzitter van de examencommissie Built Environment.

"Ik krijg energie van het coachen van high potentials, die de groei maken naar ingenieur," zegt Jan Pieter.  Ook vindt hij het leuk om de inzichten die op de werkvloer worden opgedaan, direct in de lessen te benutten:"Dit houdt de lessen actueel en levert betrokkenheid op."

Verbinding van buiten en binnen

Kwaliteitsborging, bouwfysica en energiemanagement zijn de thema's waarmee Jan Pieter 'buiten en binnen' aan elkaar verbindt. Daarnaast blijken zijn didactische vaardigheden van toegevoegde waarde te zijn bij het geven van presentaties en trainingen.

Bijkomend voordeel is dat zijn netwerk goed van pas komt: Jan Pieter: "In een klas van 25 deeltijdstudenten, die dus eigenlijk ook 'hybride' studeren, zijn er veel linkjes te leggen naar de bedrijven waar de studenten vandaan komen. Dat maakt dat de student ook ervaart dat ik als praktijkdocent van de HAN aansluit bij de actualiteit."

Op piekmomenten een extra mijl lopen

portret van hybride docent jan pieter van dalen
Jan Pieter van Dalen, hybride docent bij de Academie Built Environment

Zijn er ook nadelen? Jazeker! Jan Pieter: "Ik leef eigenlijk in verschillende werelden. Een enkele keer ontstaat er wel eens een knelpunt in de agenda. Ook sta ik veel 'aan' met diverse mailboxen die ik moet bewaken. Gelukkig blijft het werk overzichtelijk en prima inplanbaar, omdat de lesroosters doorgaans 7 weken van tevoren bekend zijn en een vast weekpatroon wel het uitgangspunt is. Het vraagt op piekmomenten, die er zowel zakelijk als in het onderwijs kunnen zijn,  dat je soms 'een extra mijl' moet lopen. Maar het levert ook veel werkvreugde en voldoening op."

Voor de HAN betekent dat de inzet van hybride docenten actuele kennis en verbinding met het werkveld en onderzoek mogelijk maakt. Dat is belangrijk voor vitaal, interessant en up-to-date onderwijs.

Jan Pieters conclusie? "Het hybride-docentschap is win-win. Deze afwisseling beveel ik professionals zeker aan, maar het is intensief: het moet bij je passen."

Blijf op de hoogte

Nieuwsmail Academie Built Environment

Op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen bij de Academie Built Environment? Abonneer je op de Nieuwsmail Built-Up. Deze verschijnt 5 keer per jaar.