Winnaar HAN Green Award HAN’s ‘duurzaamste medewerker’ stort zich vol energie op haar projecten

240882 biocentre bioraffinage2. Karin Struijs

Toegewijd HAN BioCentre-onderzoeker Karin Struijs ontving deze maand de HAN Green Award voor meest duurzame medewerker van 2022. ‘Mijn doestelling is om echt alle componenten die in biomassa zitten eruit te halen en in te zetten.’

Bio-afbreekbare plastics maken van bermgras, nieuwe gezondheidsbevorderende toepassingen van vezelhennep onderzoeken en de houtstof lignine inzetten om de rol van bitumen (afkomstig uit aardolie) in asfalt te vervangen. Het is slechts een kleine greep uit de projecten van HAN BioCentre / lectoraat Biobased Innovations waar onderzoeker Karin Struijs bij betrokken is. Ze moest even nadenken over goede voorbeelden, “want er zijn er zoveel om uit te kiezen.”

Wat dat betreft is het geen verrassing dat de HAN BioCentre-onderzoeker en docent analytische chemie deze maand de HAN Green Award voor meest duurzame medewerker in ontvangst mocht nemen. Maar het zijn niet alleen projecten die Karin de prijs bezorgden. Minstens zo belangrijk is de energie waarmee ze haar onderzoek doet en haar kennis overbrengt aan studenten.

Ik ben superblij met mijn team en de studenten

Het enthousiasme straalt er namelijk vanaf wanneer ze het heeft over haar werk. “Ik heb onderzoek doen altijd al leuk gevonden”, vertelt ze. “Als je dat dan kan doen voor zoiets belangrijks als een duurzamere samenleving, dan is dat natuurlijk prachtig.”

“Ik houd ervan om me vol in te zetten voor deze projecten. Om met ons team na te denken over wat er allemaal mogelijk is en om groepen studenten, zowel van de minor Biobased Innovations als van de opleiding Chemie te begeleiden en hen zo ook te enthousiasmeren voor het doen van dit soort onderzoek. Ik ben echt superblij met m’n team en de studenten hier.”

Liefde voor onderzoek

Karin groeide op in omgeving van Deventer, studeerde in Wageningen en begon haar onderzoekerscarrière als levensmiddelenchemicus. Na omzwervingen in Finland en België kwam ze uiteindelijk bij de HAN terecht. De keuze om als docent-onderzoeker aan de slag te gaan is iets waar ze geen spijt van kreeg. “Dat ik mijn liefde voor onderzoek hier ook kan overbrengen op anderen, vind ik geweldig.”

“Projecten begeleiden vind ik het leukste gedeelte. Omdat je dan directer met studenten bezig bent, dan heb ik echt het gevoel dat ik ze wat kan leren. En het is mooi om de interesse en het enthousiasme voor het onderzoek ook bij hen te zien groeien.”

Biobased economy

Er is dan ook genoeg om enthousiast over te zijn. “Een van de grote onderzoekslijnen heeft met de transitie naar de biobased economy te maken”, legt Karin uit. “Veel aandacht daarin gaat nu uit naar de energietransitie, maar dat zou veel breder getrokken moeten worden.”

“Die transitie gaat namelijk ook over materialen en de grondstoffen voor die materialen. Daar zijn wij heel erg mee bezig. Daarom ben ik ook begonnen met een onderzoekslijn op het gebied van bioraffinage: het concept dat je voor elke component uit biomassa een toepassing gaat zoeken.”

“Het wordt nu vaak al bioraffinage genoemd wanneer er 1 product uit biomassa gehaald wordt, maar dat vind ik te weinig ambitieus. Mijn doestelling is om echt alle onderdelen die in biomassa zitten eruit te halen en in te zetten. Dat is mijns inziens nodig om de biobased economy mogelijk te maken.”

Heeft Karins verhaal je geïnspireerd en wil je meer weten over haar werk voor HAN BioCentre of weten wat dit Centre of Expertise voor jou kan doen? Kijk dan op de website. Wil je de minor Biobased Innovations volgen om zo ook meer te weten te komen over de biobased economy? Aanmelden kan nog. De minor start in februari 2023.

Foto Rob Gieling