Bouwkunde

Afstudeeronderzoek naar brandveiligheid van groene gevels

Afstudeerders Fiona Verbrugge (l) en Maaike Diks voor de inpandige groene wand bij HAN Bouwkunde

Fiona Verbrugge besloot na de mavo en een afgeronde mbo-opleiding tot meubelmaker, Bouwkunde te gaan studeren aan de HAN. De 4e-jaarsstudent werkt samen met studiegenoot Maaike Diks aan een afstudeeropdracht over het risico op branduitbreiding via groene gevels.

Creatief bezig zijn: daar houdt Fiona Verbrugge wel van. In het vak van meubelmaker, waarin ze op zaterdagen actief is, kan ze haar creativiteit kwijt. Maar ze ziet weinig doorgroeimogelijkheden in dit vakgebied. Daarom besloot de Noord-Hollandse 4 jaar geleden een hbo-opleiding Bouwkunde te volgen bij de HAN in Arnhem. "In Alkmaar kan dat ook, maar dat vond ik te kleinschalig. In Amsterdam en Utrecht kun je alleen Bouwkunde studeren in combinatie met Civiele Techniek en dat trekt mij niet. Bovendien staat de HAN goed aangeschreven", verklaart ze.

Afstudeerders Bouwkunde Maaike Diks en Fiona Verbrugge (r) bij HAN Bouwkunde
Afstudeerders Maaike Diks en Fiona Verbrugge (r) Foto: Gerard Burgers

Ruimtelijk inzicht komt van pas

Fiona kijkt tevreden terug op de opleiding tot nu toe, al komt er meer bij kijken dan ze vooraf had gedacht. "Ik wist niet dat je zoveel technisch inzicht nodig hebt voor deze opleiding, maar tegelijkertijd is het daardoor wel een hele brede studie. Tijdens een stage leerde ik bijvoorbeeld dat bijna 30 procent van de bouwkosten bij nieuwbouw wordt besteed aan installaties."

Het ruimtelijke inzicht dat ze verkreeg tijdens haar opleiding tot meubelmaker komt haar nu absoluut van pas. Anderzijds miste ze kennis over wiskunde. "Het niveau van wiskunde ligt op deze opleiding hoog in verhouding tot het mbo. Gelukkig heb ik dat met bijlessen kunnen bijspijkeren."

Als afstudeerrichting koos de studente voor Bouwtechniek. "Dat is het meest praktisch: je krijgt een ontwerp en moet ervoor zorgen dat het kan worden uitgevoerd én voldoet aan alle eisen. Dat is eigenlijk 1 grote puzzel. Daarvoor een oplossing zoeken, vind ik echt leuk."

We komen er nu bijvoorbeeld achter dat de regelgeving omtrent veiligheid van gevels moet worden geactualiseerd.

Uitdagende afstudeeropdracht: Brandveiligheid van groene gevels

Samen met haar studiegenoot Maaike Diks werkt ze nu aan een uitdagende afstudeeropdracht bij Peutz in Molenhoek. Dit is een onafhankelijk adviesbureau van ingenieurs, onder andere op het gebied van akoestiek, bouwfysica, geveltechniek en brandveiligheid.

"We onderzoeken het risico van branduitbreiding via groene gevels. In gezonde staat, maar ook wanneer de gevel slecht onderhouden is. Daarbij kijken we naar de regelgeving en de bijbehorende testmethode", vertelt Fiona Verbrugge. "We komen er nu bijvoorbeeld achter dat de regelgeving omtrent veiligheid van gevels moet worden geactualiseerd, zodat de variabelen die groene gevels met zich meebrengen, geen extra risico’s vormen voor de veiligheid."

Het onderzoek van de 2 studentes loopt tot en met eind januari en gaat voorspoedig. "Er komt veel bij kijken. Het mooie eraan vind ik, dat we zowel heel theoretisch als praktisch bezig zijn tijdens dit onderzoek. Zo hebben we een test gedaan met verschillende soorten gedroogde planten om te kijken wat daarmee gebeurt als je ze in brand steekt. Die afwisseling vind ik leuk", meldt Fiona enthousiast. Hoewel brandveiligheid een belangrijk onderdeel is in de bouw, beslaat het slechts een klein onderdeel tijdens de opleiding. "Ons onderzoek is daarom wel uniek", merkt de Noord-Hollandse op.

Minor Ondernemerschap

Na deze afstudeeropdracht wacht er nog een minor Ondernemerschap en dan kan de 23-jarige haar hbo-studie afronden. "Een eigen bedrijf beginnen lijkt mij superleuk, maar hierna ga ik eerst werken en ervaring opdoen bij andere bedrijven voordat ik voor mezelf begin."

Bron: TechGelderland i.s.m. HAN / Academie Built Environment
Fotografie: Gerard Burgers, Arnhem