HAN BioCentre

Programmamanager HAN BioCentre Carlien is helemaal op haar plek

37a5841e-0cfc-11ee-85cc-02565807075b Carlien Verberne, manager HAN BioCentre, Centre of Expertise van de HAN

“Alles komt hier samen”. 2 jaar geleden kwam Carlien Verberne bij HAN BioCentre terecht, waar ze sinds kort de functie heeft van programmamanager. “Wat ik zo gaaf vind, is hoe we hier alles combineren: onderzoek, werkveld en onderwijs.”

“Studenten werken aan allerlei mooie projecten en zien hoe hun resultaten ook echt worden gebruikt. Wij helpen bedrijven vooruit en zij verrijken ons onderwijs.” Zichtbaar enthousiast vertelt Carlien over haar werk. Ze kwam binnen bij HAN BioCentre als docent en projectleider fermentatietechnologie en onlangs switchte ze naar programmamanager. In die functie houdt ze zich nu bezig met alles wat er binnen het onderzoekscentrum gebeurt.

Een rol die haar op het lijf is geschreven. “Ik werk met een superleuke club mensen en het is zó’n dynamische omgeving. Van biobased materialen tot eiwitproductie tot bioraffinage, en van projecten met de kleinste start-ups tot de grootste medicijnontwikkelaars. Voor iedere student ligt wel een mooie, passende opdracht klaar.”

Na haar studie biotechnologie in Wageningen begon Carliens carrière bij geneesmiddelenbedrijf MSD. Daar was ze betrokken bij de ontwikkeling van vogelgriepvaccins voor kippen. “Interessant werk, maar na 5 jaar dacht ik: nu wil ik me wel weer eens met mensen bezig gaan houden.”

Het is zó’n dynamische omgeving

Ze ging haar expertise in medicijnontwikkeling en productieprocessen toepassen bij Synthon (later Byondis) in Nijmegen. “Ze werken daar aan een nieuw medicijn tegen borstkanker, ik hield me vooral bezig met opschaling. Dat project zit inmiddels in de laatste fase.”

De afronding van die medicijnontwikkeling maakt Carlien niet meer van dichtbij mee, want twee jaar geleden begon ze dus aan haar nieuwe baan bij HAN BioCentre. “Bij Byondis maakte ik al kennis met studenten en onderzoekers van de HAN, en ik hoorde altijd hele goede verhalen over ATBC en het biocentre. Ik dacht: daar wil ik aan mee gaan werken.”

Ze hoefde er niet voor te verhuizen, want ze woonde al een tijdje in Nijmegen. In Koningsdaal, om precies te zijn, samen met haar man en twee kinderen (3 en 5). “Die van 5 zegt nu al dat ze ook in het lab wil gaan werken”, zegt Carlien lachend. Ongetwijfeld speelt het enthousiasme van haar moeder daarin een belangrijkere rol.

Ik hoorde altijd hele goede verhalen over ATBC en HAN BioCentre

Aan alles blijkt namelijk dat Carlien bij het Centre of Expertise van de HAN helemaal op haar plek zit. Ze komt met het ene na het andere mooie voorbeeld van projecten en ontwikkelingen. “Start-ups komen vaak naar ons toe, omdat ze onze kennis en apparatuur nodig hebben. En dat levert dan weer leuke opdrachten op voor onze studenten. In Wageningen zit een bedrijf dat schimmels wil gebruiken als alternatief voor leer. Zij benaderden ons, omdat we ze kunnen helpen testen en opschalen met onze bioreactoren.”

“Een ander leuk voorbeeld is ons project Connecting Fibers: een samenwerking met verschillende start-up bedrijven die snelgroeiende vezelgewassen zoals bamboe, vezelhennep en miscanthus telen voor ontwikkeling van biobased materialen. Een nuttige, duurzame ontwikkeling, alleen zij zitten met overtollig materiaal (vezels). Wij proberen nu van die biobased vezels stevige bouwmaterialen te maken, en daarin trekken we op met de studies bouwkunde en industrieel productontwerp.”

Mijn dochter van 5 zegt nu al dat ze ook in een lab wil gaan werken

Ook op grotere schaal zijn ze bij het biocentre druk aan het ontwikkelen. “DNA-sequencing is een van de belangrijkste nieuwe technieken waar we mee bezig zijn. Daarbij zijn data science en alle ontwikkelingen daarin erg belangrijk en dus ook de link naar onze bio-informatica-opleiding en onderzoekers. Daarnaast creëren we hybride leeromgevingen: labs op locaties waar veel biotechnologische en chemische bedrijven zitten, zodat ze ons direct weten te vinden. We hebben er al eentje bij het Pivot Park in Oss, en we willen dit ook bij CONNECTR in Arnhem en bij de Noviotech Campus in Nijmegen gaan opzetten.”

Genoeg te doen dus, maar laat dat maar aan Carlien over. “Ik vind het fantastisch hier.”

Wil je meer weten over HAN BioCentre: han.nl/biocentre.
Wil je weten wat het biocentre voor jou als student kan doen: stuur een mail aan info.hanbiocentre@han.nl of check minoren-han.nl.

Foto RoosTeunissen