80bb1682-0cf7-11ee-86ac-02565807075b Deeltijdstudent Bram vertelt over zijn ervaring met de bachelor Elektrotechniek en het omscholen naar de Technische Sector

Bram Veringa stopte met zijn opleiding Geneeskunde en maakte kennis met techniek. Hij volgt nu een deeltijdopleiding op de HAN en werkt als projectingenieur bij Witteveen+Bos.

De arbeidstekorten in de techniek-sector zijn de afgelopen jaren flink opgelopen; tot zo’n niveau dat reguliere afstudeerders het gat op de arbeidsmarkt niet kunnen vullen. Maar er zijn gelukkig ook professionals uit andere vakgebieden die de overstap maken naar de techniek: zij-instromers. Een van die personen is Bram Veringa.

Veringa studeert Elektrotechniek op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en werkt als projectingenieur bij Witteveen+Bos, waar hij zich bezighoudt met het ontwerpen van hoogspanningsinstallaties. Hiervoor deed hij iets heel anders: Veringa studeerde Geneeskunde in Nijmegen. Maar die studie ‘liep niet zo lekker’, dus maakte hij de overstap naar een ander vakgebied.

Zijn ervaring met Geneeskunde komt overigens nog van pas. “Bij een ingenieursbureau als Witteveen+Bos doe je echt mensenwerk. Dus ik vind echt een koppeling tussen de techniek en mensen in mijn huidige werkzaamheden”, aldus Veringa. Ook zijn werkgever ziet de voordelen in van zijn achtergrond: “Het voordeel van zij-instromers is dat het mensen zijn met wat meer persoonlijke bagage. Die brengen ze ook mee in de projecten die ze doen.”