Toffe carrièreswitch dankzij deeltijdstudie CMD

In eerste instantie wilde Michel Brinkman (50) vooral zo snel mogelijk een willekeurig hbo-diploma halen. Als webdesigner en grafisch ontwerper leek een opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) het meest logisch. Jarenlang combineerde hij zijn eigen bedrijf met een deeltijdstudie aan de HAN. Resultaat: een vette afstudeeropdracht én een nieuwe baan.

66eea796-0cf7-11ee-aa8a-02565807075b Deeltijdstudent CMD Michel Brinkman

Het leven kan raar lopen. Dat wisten we al, en sinds de coronajaren helemaal. Voor Michel Brinkman leidde een deeltijdstudie aan de HAN tot een compleet nieuwe carrière.

“Al 17 jaar had ik een eigen bedrijf in webdesign en grafisch ontwerp. Toen ben ik een tijdje stagebeoordelaar geweest voor de HAN. Ik onderzocht of de bedrijven geschikt waren voor de stagedoelen van de studenten.

Jammer genoeg kreeg ik na een jaar te horen dat voor die functie een hbo-diploma verplicht was. Ik moest er dus mee stoppen, want dat papiertje had ik niet. Ik ging nadenken over een deeltijdstudie aan de HAN.”

Denken vanuit de gebruiker

Dat het Communication & Multimedia Design (CMD) werd, klinkt best logisch. Michel was tenslotte al jaren digitaal en grafisch vormgever. Toch werden het pittige studiejaren. Michel: “Als zzp’er was ik vooral gewend om te doen wat de klant mij vroeg. Een beetje ‘u vraagt, wij draaien’. Tijdens de studie leerde ik dat er een heel onderzoek vooraf gaat aan het eigenlijke ontwerpen. Je leert denken vanuit de gebruiker. Dat was nieuw voor me en super interessant.

Het hielp natuurlijk dat ik al wist hoe Photoshop werkt en dat ik vrij gemakkelijk een verslag kan vormgeven. Toch had ik van zeker 80 procent van de opleiding nog helemaal geen kaas gegeten. Daar moest ik net zoveel energie in steken als alle andere studenten.”

Het is heel tof om op je 47-ste een nieuw avontuur te starten”

Nieuw avontuur

“Het is heel tof om op je 47-ste een nieuw avontuur te starten. Elke dinsdag en donderdag ging ik met heel veel plezier voor de lessen naar de HAN. Vooral alles over user experience en user interfaces vond ik super boeiend. ’s Avonds kwam ik dan helemaal blij en energiek thuis. Helaas gingen we in maart 2020 met z’n allen de lockdown in. Dat digitale onderwijs viel me heel zwaar. Ik miste de fysieke lessen en de interactie met de andere studenten.

Halverwege het tweede studiejaar merkte ik dat het werk voor mijn eigen bedrijf me steeds minder begon te bevallen. En ik kreeg gedachtes als: ‘Ik ben bijna 50 en ongeveer op de helft van mijn loopbaan. Blijf ik dit nóg 20 jaar doen of ga ik het roer omgooien?’

Multimediadocent

Het antwoord kwam vrij snel. “Het scheelt dat mijn vrouw in het onderwijs werkt. Ik hoorde thuis haar verhalen. En toen kwam ik een vacature tegen voor een multimediadocent op een middelbare school, één dag per week.

Die baan was natuurlijk wel even wennen: van altijd alleen werken naar een hele dag tussen de pubers. Om drie uur was ik klaar met lesgeven en om vier uur zat ik weer in de banken bij de HAN. Dat was pittig, maar ik kreeg er ook veel energie van.”

Kluisje en koffiemachine

Zijn liefde voor het onderwijs was geboren en Michel solliciteerde als docent Dienstverlening en Producten bij een vmbo-scholengemeenschap in zijn woonplaats Apeldoorn. Het laatste half jaar van de opleiding CMD was het tijd voor zijn afstudeerproject. Inmiddels was Michel zo betrokken bij het onderwijs dat hij zich was gaan verdiepen in de manier waarop jonge leerlingen wennen aan de nieuwe school. “Hoe vinden vmbo-leerlingen hun weg en hun draai op school? Ze moeten uitvinden waar hun kluisje is en hoe ze de leerlingenpas moeten gebruiken. Maar ook hoe ze hun mailaccount werkend krijgen en bij wie ze om hulp kunnen vragen. 1 plus 1 is 2; als ik dáár nou eens mijn afstudeerproject van kon maken?”

Afstudeerproject

Een half jaar lang onderzocht Michel de ‘klantreis’ die kersverse vmbo-leerlingen afleggen op de nieuwe school. Alle ervaringen resulteerde in een prototype voor een app. Zijn afstudeeropdracht werd beloond met een 9.

Inmiddels is Michel niet alleen docent en mentor op de nieuwe UDO (‘you do’) en UGO (‘you go’) scholen, maar ook ontwikkelaar voor de Veluwse Onderwijs Groep. Hij werkt verder aan een app die de leerlingen vaardigheden bijbrengt en de betrokkenheid bij de nieuwe school vergroot. Hierdoor verloopt de overgang naar het vmbo in de eerste weken van het nieuwe schooljaar wat gemakkelijker. Zijn collega-mentoren krijgen daardoor meer ruimte om aan de groepsvorming van de klas te werken.

Ommezwaai

In 2021 schreef Michel zijn bedrijf uit bij de Kamer van Koophandel. Hij voelt zich nu docent in hart en nieren:

“Ik had totaal niet verwacht dat mijn keuze voor een ‘snel’ hbo-papiertje tot zo’n enorme ommezwaai zou leiden. Het was ploeteren: anderhalve baan combineren met een opleiding én een gezin. Maar mijn deeltijdstudie heeft me een heel nieuwe carrière gebracht! Dat had ik vier jaar geleden niet voor mogelijk gehouden.”