Het spel om jouw creatieve brein wakker te schudden!
Lukt het jou om in 5 minuten een idee te bedenken waarmee je duurzame ontwikkeling een flinke boost geeft? Dat vraagt ‘Random Thinking’ van je. Het spel, gemaakt door studenten van de HAN Green Office, dat jouw creatieve brein wakker schudt! Maak kennis met 2 van de makers lees hun ervaringen.
Fraukje en Tim werken allebei bij HAN Green Office. Wie zijn zij? Fraukje begon er vorig jaar: “Ik ben 23 jaar en studeer Learning & Development in Organisations. Ik was bij de HAN Green Office lid van de community en startte al snel als stagiair voor de onderwijstak. Sindsdien ben ik blijven plakken, nu als Onderwijsmanager. Vanuit mijn opleiding hebben we het veel over het nut van spelend leren. Je doet het als kind, maar om de een of andere reden stop je daar op een bepaalde leeftijd mee. Spelend leren is niet alleen leuk, het werkt ook supergoed. Daarom vind ik het zo leuk om met dit onderwerp nu weer aan de slag te gaan.”
Tim is eerstejaars student Learning & Development. “Ik loop nu een half jaar als stagiair bij de Green Office rond. Ik ben vooral bezig geweest met het ontwikkelen van de spellen Kwartet & Co en Random Thinking. Het is superleuk om zelfstandig aan de spellen te werken en er een eigen draai aan te geven terwijl je toch samenwerkt met een team van medestudenten.
We hebben een spel gemaakt dat duurzaamheid onder de aandacht brengt en dat wordt gebruikt als tool om jezelf in een ‘out-of-the-box’-mindset te krijgen.”
Hoe werkt Random Thinking?
Fraukje: “Het spel spreekt eigenlijk voor zich. Je trekt 3 verschillende kaarten die samen een opdracht vormen: een actie-kaart, een doelgroep-kaart en een specificatie-kaart. Dan krijg je bijvoorbeeld de opdracht: ‘’Ontwerp een circulair gebouw - voor blinde mensen - in een wereld zonder plastic’’. Met je groep ga je aan de slag om in korte tijd hier iets voor te bedenken. Het is dus een soort snelkookpan met casussen die te maken hebben met iets schoons, slims en/of sociaals.”
Wat is het doel?
Fraukje: “Het doel daarvan is om studenten te laten nadenken over verschillende problemen en daar binnen korte tijd oplossingen voor te bedenken. Er komt een hoop creativiteit en hilariteit bij kijken. Het is een leuke manier om bezig te zijn met deze onderwerpen. De moraal is vooral dat studenten zich realiseren dat er voor veel (alledaagse) problemen meer mogelijkheden zijn dan je denkt.”
Hoe is Random Thinking ontstaan?
Fraukje: “Het spel is ooit bedacht tijdens een project van de HAN Green Office, door studenten van Communicatie en Multimedia Design. Dat is blijven liggen als concept. In samenwerking met de focusgebieden van de HAN (Slim, Schoon en Sociaal) is besloten het spel verder uit te werken.”
Hoe draagt het spel bij aan duurzame ontwikkeling?
Tim: “De meeste mensen zien duurzaamheid als een abstract en complex thema. Het kost moeite en is daardoor niet leuk. Random Thinking laat zien dat duurzaamheid wél leuk is en dat je door creatief te denken zoveel deuren kunt openen. Het is niet alleen de verwarming lager zetten en afval scheiden, het daagt je juist uit om leuke nieuwe opties te bedenken.”
Hoe is Random Thinking gemaakt?
Tim: “Afgelopen jaar heb ik Fraukje geholpen met het doorontwikkelen van het spel. Tijdens het originele project is de inhoud uitgewerkt, inclusief een eerste ontwerp voor de kaartjes. We hebben die inhoud verfijnd, de individuele kaartjes gemaakt, de spelregels rechtgetrokken en uiteindelijk naar de printer gestuurd.”
Wie waren er betrokken bij de ontwikkeling van het spel?
Fraukje: “Naast het oorspronkelijke team van studenten Communicatie en Multimedia Design zijn dat mensen binnen Team Onderwijs van de HAN Green Office. Onder meer studenten van de PABO, Learning & Development, Facility Management en Toegepaste Psychologie hebben aan het spel gewerkt. Dit in samenwerking met de focusgebieden van de HAN. En natuurlijk hebben verschillende mensen binnen de HAN Green Office meegeholpen.”
Wat zijn de ervaringen met het spel?
Tim: “Die zijn goed! De ideeën die ik er al uit heb zien komen, waren enorm creatief en vaak erg grappig. De spelers vinden het leuk om zo aan de slag te kunnen. Dat maakt me wel trots. Dat we een spel hebben gemaakt dat duurzaamheid onder de aandacht brengt en dat wordt gebruikt als tool om jezelf in een ‘out-of-the-box’-mindset te krijgen.”
Fraukje: “Er komen echt enorm leuke ideeën voorbij, al is de een wat haalbaarder dan de ander. Sommige bizar, andere waarvan je denkt: waarom doen we hier nog niks mee?
Waar liepen jullie tegen aan tijdens de ontwikkeling?
Fraukje: “Sommige dingen gingen heel goed. Bijvoorbeeld de dag dat we met het studententeam samen gingen zitten om de inhoud te bedenken. Het doel was om 30 acties te bedenken, 40 doelgroepen en 50 specificaties. Dus 120 kaartjes in totaal. Die hebben we allemaal (!) in een paar uur bedacht. Minder goed ging het invoegen van de foto’s. Het was een enorme klus om goede, rechtenvrije afbeeldingen te vinden.”
Wat zijn de gekste ideeën die je zelf hebt bedacht tijdens het spelen?
Fraukje: “De eerste keer dat we het spel speelden kwamen er heel absurde ideeën uit. Ik had de kaarten "Bedenk een ge-upcycled instrument”- “voor daklozen” – “in samenwerking met de VN". We bedachten dat je onderdelen van een piano kunt gebruiken. De toetsen verkoop je door het ivoor dat erin zit, de pedalen dienen als schoenlepels. De snaren van de piano haalden we eruit zodat je in de vleugel kunt wonen. En van de verwijderde snaren maken we vishengels. Met een open vleugel kan je zelfs je huis lekker luchten en naar de sterrenhemel kijken. Dit idee heette de "Cara-VN" (caravan maar dan in samenwerking met de VN).”
Tim: “Het leukste idee dat ik heb gezien, was corgi-tuingereedschap. Een corgi (die meer op een krokodil leek dan op een hond) als heggenschaar of een corgi in de vorm van een gieter. Niet zelf bedacht, maar wel erg leuk.
HAN Green Office
Wil jij Random Thinking spel ook spelen? Mail naar greenoffice@han.nl of kom langs het HAN Green Office kantoor op Kapittelweg 33, ruimte B0.20!