Student William Weideveld Laboratoria pluspunt bij opleiding Civiele Techniek

c52d0e52-0cf6-11ee-93ca-02565807075b william weideveld, afstudeerder civiele techniek, in oranje veiligheidskleding

Als kind liep William Weideveld met zijn ouders al vele bouwplaatsen af, omdat het hem enorm interesseerde. Na het vwo leek een beroepsopleiding richting de bouw volstrekt logisch. De 4ejaarsstudent Civiele Techniek aan de HAN vertelt over zijn studiekeuze en zijn opleiding.

“Kijkend naar het studieaanbod en kwam ik de opleiding Civiele Techniek tegen. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar het leek me direct iets voor mij: het gaat over de infrastructuur, precies wat ik leuk vind”, verklaart de 21-jarige William Weideveld uit Bemmel.

Pluspunt

Een universitaire studie viel sowieso al af: “Ik wil kennis graag met praktijk combineren.” William Weideveld koos voor de HAN: “De HAN beschikt over een aantal laboratoria, zoals het asfalt-, grond- en waterlab, waar je als student tijdens een practicum zelf onderzoek kunt doen naar materialen en hun eigenschappen. Dat vind ik een pluspunt.”

c5f012ee-0cf6-11ee-9075-02565807075b william weideveld, afstudeerder civiele techniek, in oranje veiligheidskleding
William rondt zijn opleiding Civiele Techniek af bij bouwonderneming Heijmans (foto's Rafael Drent)

Het 1e jaar was vooral een kennismaking met de 3 vakgebieden: waterbouw, constructie en infra. In het 2e jaar volgde 2  keer 10 weken stage in zowel een uitvoerende als een voorbereidende functie. Terug op school koos William voor de richting Infrastructuur. “Infra past het beste bij mij en is heel gevarieerd. Wegontwerp en wegbouwkunde zijn mijn favoriete vakken. De opleiding is nog breder dan ik had gedacht. Je hebt met een diploma zoveel mogelijkheden.”

Duurzaamheid meetbaar maken

Tijdens de minor Innoverende asfaltketen, die hij volgde bij Avans Hogeschool, leerde William Weideveld meer over de ontwikkelingen in de asfaltbranche. “De civiele techniek is voortdurend in ontwikkeling, daarbij zijn circulair materiaalgebruik en vermindering van emissies belangrijk.

De aankomend civieltechnisch ingenieur studeert de komende maanden af bij bouwbedrijf Heijmans op het toepassen van NL Greenlabel, een methodiek om duurzaamheid meetbaar te maken in de openbare ruimte.

Als hij is afgestudeerd, gaat hij aan het werk. Resoluut: “Ik vind dat ik lang genoeg op school heb gezeten. Ik zoek een baan als assistent-uitvoerder en hoop zo door te kunnen groeien naar uitvoerder.”

BronTechGelderland i.s.m. HAN / Academie Built Environment