Bijzondere weg naar het diploma

Studeren voor de wederopbouw

7b054e8e-0cf6-11ee-a0cf-02565807075b portret Farhad Ali

'Geslaagd! Gefeliciteerd Farhad en Masoud. Aan de Stegge Twello een stapje verder geholpen aan een betere (bouw)wereld.’ Dit tekstje en een foto van 2 bouwkundestudenten en hun bedrijfsbegeleider stond op de Facebookpagina van HAN Bouwkunde. Dit is het verhaal achter dat berichtje.

Farhad Ali is 1 van beide afgestudeerden. Hij ontving zijn diploma en mag zich nu bouwkundig ing. noemen. Samen met Masoud Shariffi deed Farhad een afstudeeropdracht bij Aan de Stegge Twello. Daar deden zij een onderzoek naar hoe een fundering van een parkeergarage financieel kan worden geoptimaliseerd.

Farhad was 22 toen hij in september 2017 bij de HAN aan zijn hbo-opleiding Bouwkunde begon. Een paar jaar ouder dan de meesten die aan deze voltijdopleiding beginnen. De aanlooproute liep bij hem dan ook anders dan bij de meeste anderen. 

Wat vooraf ging

Als 17-jarige begon Farhad aan een opleiding Werktuigbouwkunde. Die studie moest hij in het 2e jaar afbreken. Hij studeerde aan de universiteit van Aleppo.

Door de burgeroorlog in Syrië vluchtte hij in 2013 naar Turkije, samen met zijn broers en zussen. Ruim 2 jaar later, toen hij 20 was, reisde Farhad in zijn eentje verder: eerst met een boot van Turkije naar Griekenland en daarna een lange weg via Noord-Macedonië, Servië, Hongarije en Duitsland. Iedereen kent de beelden. In september 2015 bereikte hij Nederland.

Farhad: "Ik zat van september 2015 tot en met oktober 2016 in het AZC in Arnhem, in 'de Koepel’. Toen ik in april 2016 mijn verblijfsvergunning kreeg, ben ik begonnen met het leren van de Nederlandse taal. Ik volgde cursussen bij Into Languages bij de Radboud universiteit en bij het HAN Talencentrum in Arnhem. De Nederlandse taal was niet makkelijk. Niet alleen de grammatica, maar ook de verschillende accenten en klanken. In 2017 slaagde ik voor de staatsexamens Nederlands als tweede taal NT2 en liet ik het diploma van mijn Syrische vooropleiding waarderen: een exact profiel van Havo 5. Toen heb ik me, met mijn buitenlandse havodiploma en NT2, voor de opleiding Bouwkunde ingeschreven en werd in 2017 toegelaten."

Alle mooie dingen van onze beschaving zijn door de burgeroorlog verwoest. Daarom heb ik voor bouwkunde gekozen: om in de toekomst mee te kunnen doen aan het wederopbouwen van Syrië."

Bijzondere motivatie

In Aleppo koos Farhad voor werktuigbouwkunde als universitaire opleiding, maar in Nederland switchte hij naar bouwkunde. "Ik twijfelde tussen werktuigbouwkunde en bouwkunde," vertelt Farhad. "Ik heb daarbij aan mijn vaderland gedacht. Alle mooie dingen van onze beschaving zijn door de burgeroorlog verwoest. Daarom heb ik voor bouwkunde gekozen: om in de toekomst mee te kunnen doen aan het wederopbouwen van Syrië."

Zijn keuze viel op de opleiding van de HAN in Arnhem. "Via vrienden en via internet was ik erachter gekomen dat Bouwkunde van de HAN 1 van de beste hbo bouwkunde-opleidingen in Nederland is. Maar ook omdat ik vroeger in het AZC van Arnhem zat en later ook in Arnhem heb gewoond."

Het viel niet mee om daarna zijn weg in de opleiding te vinden. Farhad: "In het begin was alles voor mij anders en onduidelijk: de planningen, de toetsen, de samenwerking met medestudenten, presentaties houden… Door mijn studieloopbaanbegeleider, docenten en vrienden heb ik meer vertrouwen gekregen om door te blijven zetten en niet op te geven. Ik voelde mij soms ook ongemakkelijk, omdat ik vaker alleen was en weinig vrienden had."

7986d5be-0cf6-11ee-b8c9-02565807075b Farhad Ali met ballonnen
Farhad Ali: trots zijn diploma

Constructie

Maar Farhad hield vol en doorliep met succes de eerste 2 studiejaren. Hij vond het bijzonder om kennis te maken met de verschillende beroepstaken. Ook de diverse stageperiodes en de themacolleges vond hij speciaal. Aan het einde van het 2e jaar koos hij de specialisatie Constructie als afstudeerrichting. "Omdat ik grote uitdagingen leuk vind en constructie mij een grote uitdaging leek. Met cijfers werken, maar ook omdat ik mechanica, wiskunde en natuurkunde leuk vind!" 

 

Afstuderen bij Aan de Stegge Twello

In het 4e studiejaar vond Farhad, samen met zijn studiegenoot Masoud een afstudeeropdracht bij Aan de Stegge Twello. Dit bouwbedrijf is specialist op het gebied van parkeergarages. "Met begeleider Jeroen Drenth hebben wij een leuke opdracht bedacht: Hoe kan de fundering van een standaard parkeergarage financieel geoptimaliseerd worden?"

De eisen waaraan een parkeergarage moet voldoen worden in de loop van het proces vaak door een opdrachtgever bijgesteld. Eerder gemaakte afspraken, bijvoorbeeld over het aantal parkeerlagen, moeten dan worden aangepast. Zulke wijzigingen hebben direct gevolgen voor de constructie, de bouw en de kosten en ook het verwerken van de wijzigingen in het ontwerp kosten tijd, geld en capaciteit. Farhad en Masoud onderzochten de mogelijkheden om dit met parametrisch ontwerpen financieel te optimaliseren. 
"Masoud en ik hadden dit in onze gedachten als oplossing voor een probleem van Aan de Stegge Twello bij een fundering van een parkeergarage. Omdat we zelf eerst veel tijd moesten besteden aan het onderzoeken van parametrische ontwerpen, zijn we iets later aan het afstuderen begonnen." 

"Parametrisch ontwerpen is een digitaal proces, waarbij je op basis van verschillende data en relaties een ontwerp genereert," legt Farhad uit. "er is altijd een relatie tussen de ingestelde, of zelf ingevoerde, parameters: de input, en het grafisch model: de output. De output is het resultaat van de parameters, die je eenvoudig kunt definiëren. Met parametrisch ontwerpen kun je het ontwerp financieel  optimaliseren door de constructiematerialen te minimaliseren. Modellen of ontwerpen kunnen automatisch worden gegenereerd met materiaaldiktes, maten en geometrie. Omdat het ontwerp kan worden geautomatiseerd, kan de bouwtijd worden verkort en kan dit meer flexibiliteit tijdens het ontwerpen en meer varianten of inzichten opleveren. Een parametrisch ontwerp geeft dus veel mogelijkheden. Dit scheelt veel tijd en energie." 

Samenwerken en begeleiding

Farhad en Masoud slaagden erin voor Aan de Voort Twello om de basis voor zo’n parametrisch model op te leveren. "Masoud en ik waren als een team ingesteld," zegt Farhad. "Door goede en duidelijke afspraken hadden we een goede samenwerking: elkaar aanvullen waar het nodig was, elkaar motiveren om door te zetten, kritisch op elkaars werk zijn en zorgen voor een betere werkkwaliteit."

Tijdens de afstudeerperiode werden ze begeleid door docenten Ellen Rutgers en Dickjan Schaap, die beiden het vak Constructie geven. Farhad bewaart er goede herinneringen aan. "Ze waren niet alleen begeleiders die ons werk moesten beoordelen, maar ze waren over ons ook als familie bezorgd. Ellen was vanaf het 1e  jaar mijn docent in de constructie- en mechanicavakken en ik heb altijd leuke lessen en begeleiding van haar gehad. Dickjan leerden we pas bij het afstuderen kennen. Jammer dat we hem niet eerder kenden. Ze waren altijd vrolijk en hielden ons scherp. Met hun waardevolle feedback, leerden wij hoe we een goede scriptie konden opleveren."

Bij Aan de Stegge Twello werden Masoud en Farhad intensief begeleid door commercieel directeur Jeroen Drenth. Farhad: "Door de coronacrisis ging bijna alles online. We hadden vaak contact. Met mails en 2 tot 3 keer per week gesprekken via Microsoft Teams. Wanneer we vragen hadden over iets binnen het bedrijf, of over andere partijen met wie zij samenwerken, zoals JVZ Ingenieurs en ABT Ingenieurs in bouwtechniek. Het parametrische model is door ABT gemaakt. Samen met hen hebben we de geotechniek en de parameters van onze scriptie opgesteld."

Verleden, heden en toekomst

Al tijdens het afstuderen ging Farhad als junior constructeur/ modelleur werken bij WSP in Apeldoorn.  Farhad: "Sinds september werkte ik via detacheringsbureau Voort bij WSP;  3 dagen per week bij WSP en 2 dagen per week aan de scriptie. Sinds 13 december werk ik er full time: 5 dagen per week. Ik wil straks doorstuderen bij het Hoger Technisch Instituut in Amsterdam, zodat ik mijzelf kan ontwikkelen tot constructeur en mij kan specialiseren in staal en beton. Over 5 jaar wil ik misschien een eigen ingenieursbedrijf hebben. Ik hoop ook dat ik dan in staat ben om mee te doen aan het  wederopbouwen van mijn land, Syrië."

 

Er is niks onmogelijk in het leven, mits je écht de wil hebt! Hiermee wil ik anderen motiveren.

"Het is nooit makkelijk voor mij geweest om opnieuw te gaan studeren, na alles wat ik heb meegemaakt," besluit Farhad. "Ik herinner me nog steeds dat ik de boot richting Griekenland instapte en alles achterliet: mijn familie, vrienden en herinneringen. Toen ik met de opleiding begon, had ik heel veel moeite met de taal, een nieuw onderwijssysteem, communicatieproblemen op school, eenzaamheid zonder familie… . Het enige waar ik in geloofde was mijzelf. Ik heb de Nederlandse nationaliteit gekregen, waarvoor ik Nederland ontzettend dankbaar ben. Er is niks onmogelijk in het leven, mits je écht de wil hebt! Hiermee wil ik anderen motiveren."

Diploma

Farhad ontving zijn diploma van docent Constructie en afstudeerbegeleider Ellen Rutgers.
Zij stond met trots en bewondering stil bij de weg die Farhad aflegde en het resultaat dat hij zo snel heeft bereikt.

7e670716-0cf6-11ee-bd6e-02565807075b Ellen Rutgers spreekt Farhad Ali toe tijdens diploma-uitreiking