Embedded Systems

Air hockey voorbeeld vrij project minor Embedded Vision Design & Machine Learning

37dd9ed6-0cf6-11ee-882f-02565807075b Studenten Embedded Systems Engineering aan de slag met hun Air hockey project voor de minor Embedded Vision Design and Machine Learning

Op de HAN heb je altijd de keuze tussen veel interessante projecten, maar het is nog leuker om je eigen project te bedenken. Dat kan bijvoorbeeld bij de HAN-minor Embedded Vision Design and Machine Learning.

Sil Hettinga, Ralf Epping, Jelle Landmeter en Stijn Biezeman hebben 'air hockey' gekozen als project voor hun minor Embedded Vision Design and Machine Learning. Ze leren hoe beeldverwerkingsalgoritmen kunnen bepalen wat er op een foto is te zien. Die kennis kunnen deze studenten gebruiken om technische oplossingen te creëren.

"Sil had een air hockey tafel tot zijn beschikking", vertelt Ralf namens de studentengroep. "Het leek ons een leuk idee om voor deze minor hier een project mee te doen."

We hebben in de minor een introductie gehad in machine learning en deep learning. Dit zijn vormen van zelflerende systemen."

Wat hebben jullie ervan geleerd?

"We hebben veel geleerd op het gebied van image processing en object detection. Een object herkennen is niet zo heel moeilijk, maar in ons project is het van belang dat we heel snel meten waar de hockey puk zich op de tafel bevindt. Dit brengt de uitdaging met zich mee dat de object herkenning heel snel moet gebeuren."

Daarbij zijn de volgende factoren van groot belang: Hou het zo simpel mogelijk en kies de juiste hardware die hier geschikt voor is. "Wij hebben voor ons project een Jetson Nano gebruikt wat eigenlijk een Raspberry Pi voor image processing is. De Jetson heeft speciale hardware die ervoor kan zorgen dat we snel de hockey puk konden herkennen."

Wat hebben jullie als innovatie ontdekt?

"Ons project is om onze vaardigheden en kennis te testen die we hebben opgedaan in de minor. Nu zijn we nieuwsgierig naar de praktische implementatie achter een zelflerend systeem. We hebben in de minor een introductie gehad in machine learning en deep learning. Dit zijn vormen van zelflerende systemen. We hebben voor ons project een handgebaren detector gemaakt die kan herkennen of je 1,2,3 of geen vingers op steekt. Dit wordt gebruikt voor het selecteren van functies of om het programma stop te zetten."

374b3ef6-0cf6-11ee-a56a-02565807075b Studenten Embedded Systems Engineering aan de slag met hun Air hockey project voor de minor Embedded Vision Design and Machine Learning

Zijn er opvallende resultaten te noemen?

"Ons plan was in eerste instantie om een mechanische tegenspeler te bouwen, maar dat was toch wat ingewikkeld. We ontdekten dat het maken van een systeem dat in staat is om de puk te volgen al vrij snel complex kan worden."

Waarom zijn jullie aan de HAN gaan studeren?

"Wij zijn Embedded Systems Engineering (ESE) aan de HAN in Arnhem gaan studeren, omdat wij allen de interesse hadden in het werken met elektronica en microcontrollers. Je werkt met hardware, maar je bent bij ESE juist ook meer bezig met het programmeren. Dat maakt voor ons ESE zo interessant!

Wie kan aan deze minor deelnemen?

De minor is vooral geschikt voor studenten Embedded Systems Engineering, Computer Technology en Information Technology. Studenten Elektrotechniek, Elektronica of Mechatronica worden ook toegelaten, maar dan moeten ze wel voldoende programmeerervaring hebben.