Docent Pedagogiek aan het woord Van ervaren hulpverlener naar beginnend docent

001b8ada-0cf6-11ee-bccc-02565807075b Portretfoto van docent Jaap Wijdeveld van de opleiding Pedagogiek.

“Het is belangrijk dat je nieuwsgierig blijft naar iemands verhaal”, vertelt docent Jaap Wijdeveld van de opleiding Pedagogiek. Met zijn jarenlange ervaring als hulpverlener en trainer in de jeugdzorg en welzijn, weet hij waar hij het over heeft. Zijn ervaringen deelt hij met zijn studenten.

Wederzijds respect

“Het maken van contact na een zorgmelding, is niet gemakkelijk, maar heel belangrijk”, begint Jaap. Hij denkt terug aan zijn tijd als jeugdhulpverlener bij het Vangnetteam, een project van Bureau Jeugdzorg Arnhem in samenwerking met de politie en GGD. “Dit team ging af op politiemeldingen met kinderen onder de 12 jaar. Dit was lastig, omdat de kinderen nog zo jong waren en ik te maken kreeg met eveneens jonge ouders. Hier heb ik geleerd om met weerstand om te gaan en toch contact te maken. Het gaat om wederzijds respect, een alliantie smeden en samenwerking. Dat wil ik mijn studenten nu ook meegeven.”

Beginnend docent met praktijkervaring

Sinds maart 2021 werkt Jaap Wijdeveld als docent bij de opleiding Pedagogiek. Met zijn jarenlange ervaring als (jeugd)hulpverlener, professional Jeugd en Gezin, casemanager, werkbegeleider en trainer, brengt Jaap kennis uit de praktijk naar het onderwijs. “Ik gebruik in mijn lessen veel voorbeelden uit de praktijk.”

Ik hoop dat door zelf mee te doen en mijn ervaringen te delen, het voor studenten makkelijker wordt zich aan te passen aan een toekomstige cliënt.

Gesprekstechnieken belangrijk

“Niemand komt voor de lol in de problemen. Het is belangrijk dat je respectvol blijft en je machtspositie niet misbruikt. Daarom vind ik de aandacht voor contact maken en het oefenen van gesprekstechnieken heel belangrijk. Fijn dat dit zo in de opleiding verweven is”, gaat Jaap verder. “Als we gesprekken oefenen, stel ik vragen aan de studenten: waarom doe je het zo? Wat zou je anders kunnen doen? Ik hoop dat door zelf mee te doen en mijn ervaringen te delen, het makkelijker wordt voor studenten om zich aan te passen aan een toekomstige cliënt.”

Nog een heel leven voor zich

Het is al even geleden dat Jaap zelf studeerde, maar ook dat was op de HAN. “Ik studeerde Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, de voorloper van Social Work. Ik wist door mijn stage bij Bureau Jeugdzorg dat werken met jongeren mij het meest aansprak. Voor kinderen en jongeren kun je zoveel betekenen, zij hebben nog een heel leven voor zich”, vertelt Jaap. Zijn stage heeft zijn loopbaan bepaald, maar hij ziet nu hoe breed een opleiding als Pedagogiek is: “Je kunt alle kanten op: het onderwijs, de medische wereld, de hulpverlening, de kinderopvang. Het werk is divers en dynamisch.”

Ik wil studenten meegeven dat ze er niet boven moeten staan, maar het samen moeten doen.

Pittig begin tot ervaren hulpverlener

Jaap stapte met een rugzak vol theorie de praktijk in en werd meteen met de neus op de feiten gedrukt. Hij ging aan de slag bij Werkenrode Jeugd van Pluryn, een locatie waar jongeren met een lichamelijke en licht tot matig verstandelijke beperking samen wonen in een leefgroep. “Het was: handen uit de mouwen en doen. Dat was toch pittig, zeker als je zelf nog zo jong bent. Veel jongeren testen je uit. Ook toen ik met ouders te maken kreeg, merkte ik dat mijn jonge leeftijd soms lastig was. ‘Heb je zelf al kinderen? Nee? Hoe weet je dan waar je het over hebt?’ Dat wil ik de studenten nu meegeven. Dat ze er niet boven moeten staan, maar het samen moeten doen. Oplossingsgericht denken en mensen uitdagen het beste uit zichzelf te halen.”

Daarbij helpt het dat er docenten met praktijkervaring zijn. “Ook is er al vanaf jaar 1 contact met het werkveld, zodat studenten meteen ervaren waar we het over hebben. En dat is belangrijk, zodat de overgang straks niet zo groot is.”

Maak kennis met meer docenten

Op de webpagina's van HAN Pedagogiek lees je meer verhalen van de docenten van Pedagogiek. Hier vertellen docenten Carla, Chantal en Paul meer over zichzelf.

31696 Docent Pedagogiek geeft hoorcollege
draw-cta-title