9996f2ba-0cf3-11ee-ab46-02565807075b Master Social Work, Still Werner Hendriks

Werner Hendriks werkt bij de Gemeente Venray in het sociale domein. “We werken met veel verschillende disciplines samen waarbij iedereen zijn of haar eigen referentiekader heeft,” vertelt Werner. “Ik heb voor de Master Social Work gekozen om hierin een verbeterslag te kunnen maken”

Keuze voor de master

“Deze master bood mij de mogelijkheid om te onderzoeken waar verbetermogelijkheden lagen, en om in de praktijk ook daadwerkelijk verandering teweeg te brengen. Het SPD-traject van de master sluit goed aan bij het werkveld.” SPD staat voor Social Practice Development. Dit is een proces dat start bij een ervaren praktijkprobleem. Via verschillende SPD-stappen wordt toegewerkt naar een praktijkverbetering. Onderzoek is daarin een middel. Samenwerken met collega’s en andere betrokkenen is van groot belang. Iedere student van de Master Social Work werkt aan een 2-jarig praktijkverbeterproject. Dit project is de rode draad van de master.

Het niveau van de hbo-master, ook bekend als professionele master, is gelijk aan de universitaire master. In beide gevallen behaal je de internationaal erkende titel van MA of MSc. Bij de Master Social Work krijg je de titel Master of Social Work (MSW). Ook de titel is dus gelijk. Alleen de weg er naartoe verschilt. “Je gaat direct in de praktijk aan de slag”, legt Werner uit. “En het praktische ligt mij sowieso meer, daarom heb ik voor een hbo-master gekozen”.

Integraal werken

In het praktijkverbeterproject ga je aan de slag met een concrete kwestie die op je werkplek speelt en die gedragen wordt door je werkgever en collega-professionals. “Het helpt als je van te voren een duidelijk beeld hebt van het signaal waarmee je aan de slag wilt gaan”, vertelt Werner. “Bij de Gemeente Venray merken we dat iedere discipline in het sociale domein vanuit een eigen perspectief met de inwoner in gesprek gaat. Dat leidt er toe dat inwoners hun verhaal vaak opnieuw moeten vertellen. Wij werken achter de schermen vaak langs elkaar heen. Daardoor kwam het thema ‘integraal werken’ snel naar voren aan het begin van mijn traject”.

Elleke Raedts onderschrijft dit. Zij is beleidsmedewerker WMO binnen de gemeente en is de begeleider van Werner in zijn mastertraject. “Het onderzoek wat Werner doet, kwam op een zeer geschikt moment. Vanuit beleid onderzoeken we hoe we onze toegang anders kunnen organiseren, Werners onderzoek helpt hierbij enorm. We werken hier nog erg vanuit hokjes: vanuit iedere expertise zit er iemand aan tafel. Werner is dus aan de slag gegaan met een opdracht waar wij ook echt wat aan hebben.”

Persoonlijke en praktijkontwiklkeling

Werner over de Master Social Work

Meekrijgen werkgever

Het was voor Werner geen grote uitdaging om zijn werkgever mee te krijgen in zijn beslissing om de Master Social Work te doen. “Ik denk dat mijn manager een goed beeld had van wat voor een persoon ik ben en wat mijn ambities waren. Uiteraard werden er kritische vragen gesteld. Maar als je voor jezelf helder hebt met welk signaal je aan de slag gaat, wat het uiteindelijke doel is en wat het perspectief voor de werkgever is, dan kom je met een sterk verhaal.”

Persoonlijke ontwikkeling

“Persoonlijk heeft de Master Social Work mij ook veel opgeleverd”, zegt Werner enthousiast. “De master heeft mij echt geleerd om naar theoretische kaders te kijken voor het onderbouwen van mijn verhaal. Maar ook om met een helicopterview te kijken naar het thema waar ik mee bezig ben, waardoor ik makkelijker zie wat werkbaar is en waar de prioriteiten liggen.” Niet alleen zijn vaardigheden zijn dankzij de master ontwikkeld, ook zijn zelfverzekerdheid. “Ik heb geleerd om ook echt voor het project te gaan staan. Het is als het ware ‘mijn ding’ geworden.”

Ook Elleke ziet deze verandering in hem. “Werner is in zijn onderzoek vanuit de verschillende perspectieven naar zijn onderwerp gaan kijken. Dankzij de master ontwikkelt Werner niet alleen zijn vaardigheden maar ook zijn zelfvertrouwen. Dat doet hij heel goed. Ik ben ook echt trots op wat hij tot nu toe al heeft neergezet”.

Meer informatie

Wil je weten wat de Master Social Work voor jou kan betekenen? Kijk op onze website han.nl/msw voor meer informatie of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan om jouw mogelijkheden te bespreken.