Docenten delen hoe Werk, werk, werk; zo houd je het leuk

14ffd454-0cf3-11ee-b13e-02565807075b student vrouw luisteren

De ene werknemer is de andere niet. Zeker als het gaat over hoe je graag werkt. Houd je van hectiek, of kunnen al die prikkels jou gestolen worden? Over 1 ding zijn we allemaal eens: bereikbaar zijn, voor collega's of studenten, heeft een grens. Waar die ligt, bepaal je samen, vinden 2 HAN-docenten.

Carla Cornelissen, inhoudscoördinator bij de opleiding Pedagogiek, klinkt opgelucht. “Het ritme komt er weer in!” Ze heeft het over de ‘normale’ start van het schooljaar, met fysieke lessen en de bijbehorende drukte op de campus.

Om alles in goede banen te leiden, zijn regels handig, vindt Carla: “Onze docenten hebben ook rust nodig. Studenten, zeker 1e-jaars, zijn geneigd om ze 's avonds en in het weekend te appen of te mailen. De regel is nu dat je je vragen tussen 8 en 6 uur stelt. Voorheen, zeker ook in coronatijd, verschilde dat per docent. Dat gaf een boel onrust!”

Kies je werktijden

Zelf bepalen wanneer je werkt. Is dat een illusie, iets om over te dromen, of is het ook voor HAN’ers haalbaar? En waarom is het zo fijn? Nienke Oldenhuis, docent Engels en schrijfvaardigheid, is heel erg gehecht aan ‘haar’ vrijheid. “Ik kan - voor een groot deel - mijn tijd invullen zoals ik dat graag wil. Zo kies ik er bijvoorbeeld voor om 's middags met m'n hond te gaan wandelen, en 's avonds mijn lessen voor te bereiden.”

Nienkes lestijden staan vast, maar verder vult ze haar tijd flexibel in. Dat kan, omdat ze regelmatig in de avond cursussen geeft en tijden kan afblokken voor
coachingsgesprekken met studenten. Ze lacht: “Misschien ben ik wel een vreemde eend in de bijt hoor, bij de HAN. Mijn werk is heel afwisselend, en dat is ook wat ik zoek! De ene keer werk ik veel 's avonds, de andere keer geef ik juist veel lessen of workshops overdag.”

Ik wil mijn werk goed kunnen doen. Dat is mijn 'regel'.

Dringend of toch niet?

Nienke staat er heel nuchter in. Ja, ze is bijna altijd bereikbaar voor collega's en studenten, maar ze bepaalt zelf of iets dringend is. “Ik check mijn mail regelmatig, ook 's avonds en in het weekend. Kan ik er snel antwoord op geven, dan doe ik dat meteen. Moet ik er iets voor doen? Dan doe ik dat op een ander moment, als ik er rustig voor kan gaan zitten.”

Het komt wel eens voor dat er binnen een week een workshop in elkaar gedraaid en gegeven moet worden. Helemaal prima voor Nienke, maar: ze wil het wel goed kunnen doen. Dat is haar ‘regel'. Verder vindt ze het een fijn idee dat er tijdens zomervakanties bij alle collega's uit haar team een out-of-office-reply aan staat. Met een doorverwijzing naar een centraal nummer, waar je een groot deel van de vakantie wel terecht kunt.

Zitten, nadenken en schrijven, dat komt er overdags toch niet van. 's Avonds kan ik in alle rust werken.

Werken en zorgen

Over bereikbaarheid gesproken: Carla onderbreekt het interview een paar keer, vanwege telefoontjes die niet kunnen wachten. Een docent heeft corona, en daar moet vervanging voor geregeld worden. Hoe sneller hij opknapt, hoe eerder hij weer een online les kan geven, dus Carla's advies is: uitzieken!

Het is in een notendop hoe Carla's werkdagen eruitzien. Hectisch, en daar houdt ze van. Ze houdt er ook van dat ze haar tijd flexibel in kan delen. Zo kan ze overdags een paar uurtjes op haar kleinkinderen passen, en 's avonds in alle rust werken. Bijvoorbeeld aan dat projectplan. Want zitten, nadenken en schrijven, dat komt er overdags toch niet van. “In de avonduren ben ik echt onbereikbaar", lacht ze. “Niet letterlijk, mijn telefoon staat gewoon aan, maar ik weet dat er zelden iemand belt.” Behalve als een docent corona heeft, dus.

Tips om het leuk te houden

Hoe leuk we ons werk ook vinden, iedereen wil van tijd tot tijd ontsnappen aan de hectiek ervan. Dit zijn de ‘regels’ van Carla en Nienke, plus tips van de HR-afdeling van de HAN.

• Maak met je team afspraken over wanneer jullie bereikbaar zijn.
  • Communiceer deze regels, met collega's en/of met studenten.
  • Vraag jezelf af wanneer je wilt werken: tijdens kantoortijden, of juist flexibel?
  • Lees je mail op je laptop, niet op je telefoon.
  • Beslis of een telefoontje of mail dringend is, of dat het kan wachten.

Tips van HR om je werkdag in te delen:

• Houd een vast dagritme aan.
  • Breng structuur aan in je werk.
  • Zet je laptop en telefoon uit aan het eind van je werkdag.
  • Neem pauzes, gebruik daarbij een pauze-instrument: beeldschermtachograaf of Pausit.
  • Wissel je taken af.