263171 Schetsen met een dunne zwarte pen

Koen Olieslagers en Bart Hendriks leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Koen studeerde Industrieel Product Ontwerpen, Bart Commerciële Economie. Samen zetten ze begin 2016 het bedrijf Wattsun pop-up power op. Het begin van een avontuur.

Als student Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan de HAN met een drive voor duurzaamheid, verbaasde Koen Olieslagers zich erover dat bedrijven die buiten werkzaamheden uitvoeren geen toegang hebben tot het elektriciteitsnet. ‘Wegenbouwers en evenementenbedrijven gebruiken benzine- en dieselaggregaten en verstoken samen miljoenen liters brandstof voor het opwekken van energie.’

Industrieel Product Ontwerpen

Bij Industrieel Product Ontwerpen leerde Koen Olieslagers technisch tekenen en ontwerpen gericht op het maken van een eindproduct. Creativiteit is in dit proces belangrijk. Tijdens de minor Duurzaamheid & Energie bedachten hij en medestudenten dat het veel handiger zou zijn mobiele batterijen te ontwikkelen. ‘Die batterijen, ofwel accu’s, kun je opladen met groene stroom en op locatie gebruiken als stroomvoorziening. Dat voorkomt CO2-uitstoot, en stank- en geluidsoverlast die aggregaten produceren. Het is bovendien ook nog eens gemakkelijker en goedkoper.’

Het idee liet hem niet los en na zijn studie ontwikkelde Koen Olieslagers het concept voor duurzame energie op locatie verder. In Bart Hendriks, HAN-student Commerciële Economie, vond hij de ideale compagnon om het idee als bedrijf van de grond te tillen. En zo ontstond Wattsun pop-up power. Het bedrijf vond al vroeg een investeerder en het HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap hielp een handje bij de verdere ontwikkeling.

Bart Hendriks: ‘Achter het gebruiksgemak en het intuïtief design gaat een unieke techniek schuil. Het gepatenteerde stapelbare batterijensysteem maakt dat verschillende modules automatisch zonder kabels aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo kun je voor elke situatie de gewenste hoeveelheid en capaciteit aanpassen. Hiermee geven we hét antwoord op de wisselende stroomvraag.’

We blijven onze producten verder ontwikkelen om duurzame energie overal beschikbaar te maken.

Van prototype naar serie

‘De prototypes waarmee we de markt op gingen, bouwden we zelf, met hulp van vrienden en familie’, vertelt Koen Olieslagers lachend. Die eerste stappen zette Wattsun in de evenementenbranche. ‘Onze eerste presentatie was op het Noorderslag festival in Groningen. Dat leverde aandacht op. Van daaruit verkenden we nieuwe terreinen, zoals de bouwwereld.’ Twee jaar geleden ging het commercieel lopen en gingen Koen Olieslagers en Bart Hendriks op zoek naar professionele partners, die hun producten seriematig kunnen bouwen.

Het assortiment bestaat uit een Wattsun Dock en Wattsun Pack(s). De Wattsun Dock is uitgerust met een 230 volt-aansluiting met een continuvermogen van 1500 of 2000 Watt. Hierop kun je Wattsun Pack(s) stapelen en de capaciteit die je nodig hebt gemakkelijk aanpassen. De Wattsun kan worden opgeladen via zonnepanelen of reguliere wisselstroom. Bovendien is het apparaat binnen en buiten te gebruiken, omdat de modules waterproof zijn en geen geluid maken.

Inmiddels bestaat Wattsun 5 jaar en behoort tot de top 100 van innovatiefste Nederlandse bedrijven. Wattsun levert (inter)nationaal aan afnemers, zoals energieleveranciers voor grote festivals en sportevenementen The Powershop, bouwbedrijven als Van Gelder en KWS en onlangs Boels Rental. Met deze laatste klant boort Wattsun een internationale markt aan. ‘De mix van creatief productontwerp en commerciële kennis maakt Wattsun sterk’, stelt Koen Olieslagers. ‘We blijven onze producten verder ontwikkelen om duurzame energie overal beschikbaar te maken.’