Verpleegkundige Vervolgopleidingen Studeren naast je werk geeft energie

1c660aa4-0cf0-11ee-b520-02565807075b Docent geeft uitleg aan studenten verpleegkunde (posthbo)

“Ik wilde me graag verder ontwikkelen, zodat ik ook de komende jaren energie krijg van het werk dat ik doe”, begint Mirjan Verweij (47), arboverpleegkundige bij ‎Pantein haar verhaal. Ze koos voor een post-hbo opleiding bij de HAN.

“Ik vind het belangrijk om mijn kennis en ervaring te verbreden en te verdiepen en de HAN heeft veel opleidingen en cursussen om dit te doen”, vertelt Mirjan. Na een gesprek met een loopbaanadviseur, wist ze het zeker, ze wilde wat anders en verder leren. Wat wil ik de komende 20 jaar nog op het gebied van werk? Op mijn werk kwam een functie voor Arboverpleegkundige, dat trok mij meteen. Een functie waar ik nog steeds als verpleegkundige mensen help, maar vanuit de preventieve kant. Ik heb de aandacht voor medewerkers altijd belangrijk gevonden.”

Wat wil ik de komende 20 jaar nog op het gebied van werk?

Eigenlijk wist Mirjan altijd al dat ze verpleegkundige wilde worden. Na jarenlang in de geestelijke gezondheidzorg en later in de thuiszorg te werken, was het tijd voor een nieuwe stap: “Ik vind het belangrijk voor verpleegkundigen om zich te blijven ontwikkelen. Het brengt nieuwe inzichten, zoals het leren van nieuwe gesprekstechnieken. En hiermee kun je veranderingen aanbrengen in je dagelijks werk.”

Praktijk staat centraal

Om cursisten te helpen om te bepalen wat zij voor doel hebben bij een opleiding, maken de cursisten bij HAN VDO zelf een leerplan en brengen ze casuïstiek in. “De praktijk van de cursist staat centraal, onze lesstof sluit hierbij aan”, vertelt opleider Gerda Woltjer. Dat merkte Mirjan ook. “De opdrachten sluiten goed aan bij wat er speelt in het werkveld. De (gast)docenten hebben ervaring uit de praktijk en kennis van zaken”, zegt Mirjan.

31732 studenten voor ingang gebouw
Cursisten bij locatie Groenewoudseweg 1 (GWW1)

Actuele lesstof

Niet alleen sluit de stof goed aan op de praktijk, het is ook actueel. “We hebben verbindingen met beroepsverenigingen en lectoraten van de HAN, zoals het Lectoraat Arbeid & Gezondheid in het geval van de opleiding Arboverpleegkundige. We verwerken de laatste wetenschappelijke inzichten direct in de lesstof”, vertelt opleider Monique Leenders.

Flexibel onderwijs

Het combineren van een opleiding, werk, thuissituatie, het vraagt wat van je. Mirjan: “Ik had bepaalde avonden gereserveerd om te studeren. Toen corona kwam, werd het op het werk erg druk. Maar de opleiding ging daar flexibel mee om en ze hebben opdrachten verplaatst naar het najaar. Dat ze zo meedachten vond ik erg fijn. Het jaar is voorbijgevlogen.” Opleider Monique geeft aan dat ze het belangrijk vinden om flexibel en betrokken te zijn als opleiders: “We willen aansluiten bij de wensen en behoeften van de cursisten.”

Naast de flexibiliteit, worden ook de contacten met andere cursisten als waardevol genoemd. “Het werken in groepjes met cursisten van andere organisaties, uit andere werkvelden en van allerlei leeftijden, het is een interessante mix”, hoort Gerda regelmatig. “Cursisten leren van elkaar, delen ervaringen en krijgen input van anderen, dat geeft veel plezier”, vertelt Monique.

Mirjan: “Een opleiding volgen naast je werk, dat kost energie. Maar uiteindelijk krijg je die dubbel zoveel terug, omdat het je werk leuker maakt, je krijgt meer energie en kunt verbeteringen aanbrengen in je werk of het leven van een cliënt of werknemer. Wat wil je nog meer?”

Heb jij ook interesse in het verbreden en verdiepen van je vak? Voor een overzicht van ons opleidingsaanbod ga je naar: www.han.nl/verpleegkundige-vervolgopleidingen.