8 september 2020 Van vwo naar hbo; Werktuigbouwkunde student vertelt over haar uitdagende studieroute

04cac9d8-0cf1-11ee-b5b3-02565807075b May Bergervoet student Werktuigbouwkunde

Nadat May Bergervoet na het vwo haar schooltas aan de vlaggenstok hing, startte ze een hbo-opleiding Werktuigbouwkunde op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. ‘Het feit dat je écht iets maakt trok me aan tot de opleiding.’

Hbo-studies zijn interessant voor vwo’ers die theorie willen toepassen in de praktijk. Zo ook voor May Bergervoet. Ze startte met een hbo-opleiding Werktuigbouwkunde op de Academie Engineering en Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), nadat ze haar vwo-diploma haalde op het Rietveld Lyceum in Doetinchem. In een interview vertelt May over haar ervaringen.

HOE ORIËNTEERDE JIJ JE OP STUDIES IN JOUW MIDDELBARESCHOOLTIJD?

‘In de vierde klas begon ik met oriënteren. Ik ben naar voorlichtingen geweest, zoals studiemarkten. Maar de keuze was groot, waardoor het heel lang duurde voordat ik wist wat ik wilde. Ik had een Natuur en Gezondheid- én een Natuur en Techniek-profiel, dus ik zocht welke kant ik op wilde. Ik wilde iets medisch doen of iets technisch.’

RICHTTE JIJ JE ALS VWO-LEERLING METEEN OP HBO-STUDIES, OF IN EERSTE INSTANTIE ALLEEN OP UNIVERSITAIRE STUDIES?

‘Toen ik in de vierde klas zat, zocht ik naar wo-studies en in de vijfde ook. Maar het klikte niet. Ik vroeg dan: Wat is het beroepsperspectief? Het antwoord was vaak: laborant of onderzoeker. Maar ik had geen fijn gevoel bij de gedachte dat ik alleen maar theorie op zou nemen, dat ik later alleen maar onderzoek zou verrichten en niet praktisch bezig zou zijn.’

HOE KWAM JE OP HET IDEE OM NAAR HBO-STUDIES TE ZOEKEN?

‘Ik ben met mijn ouders gaan praten. Mijn vader en moeder zeiden: Waarom kijk je niet naar hbo-studies? Dat je vwo hebt gedaan, betekent niet dat je alleen maar naar wo-studies hoeft te kijken. In de zesde kwam ik terecht bij de hbo-opleidingen Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde. Ik ben vervolgens naar een hbo-markt geweest voor twee voorlichtingen. Bij Werktuigbouwkunde klikte het meteen. Ik dacht: Ja, dit lijkt me echt heel erg leuk!’

WAT RAAKTE JOU TIJDENS DE HBO-VOORLICHTING?

‘Bij het wo merkte ik dat ze in de analyse bleven en niet tot een eindproduct kwamen. Bij die hbo-voorlichting zag ik dat ze ontwerpen maakten bij projecten. Ze lieten bijvoorbeeld zien dat studenten in het eerste jaar aan een windmolenproject werkten. Dat is de voornaamste reden waarom ik voor het hbo ben gegaan. Het feit dat je echt iets maakt in zo’n project trok me aan tot de opleiding.’

JE ZIT NU IN HET DERDE JAAR VAN JOUW STUDIE WERKTUIGBOUWKUNDE OP DE HAN. HOE BEVALT HET TOT NU TOE?

‘Het is wat ik ervan had gehoopt; ik heb geen spijt van mijn keuze. Sommige vakken gaan me erg makkelijk af en bij sommige vakken heb ik net zo veel moeite als de havisten en de mbo’ers. In het eerste jaar merkte ik bijvoorbeeld dat ik qua wiskunde vooropliep, maar qua praktische kennis liep ik juist achter. Je moet een opleiding niet onderschatten. Ook al heb je het vwo met vlag en wimpel gehaald. Je moet er energie in steken.’

WELKE THEMA’S VIND JE HET MEEST INTERESSANT IN JOUW OPLEIDING?

‘Je krijgt twee verschillende soorten thema’s: koude werktuigbouwkunde en warme werktuigbouwkunde. Koude werktuigbouwkunde is puur mechanisch. Dan moet je denken aan brugconstructies, hijskranen. Echt het mechanische. De warme werktuigbouwkunde heeft te maken met energie. Zonnepanelen, windenergie, installatietechniek. Mijn interesse gaat uit naar de koude werktuigbouwkunde. Bij natuurkunde vond ik het berekenen van snelheden en krachten het meest interessant.’

WAT IS HET MEEST INTERESSANTE PROJECT DAT JE TOT NU TOE HEBT GEDAAN VOOR JOUW STUDIE?

‘Ik heb in Doetinchem stagegelopen bij Nedcon. Dat bedrijf specialiseert zich in logistieke opslagsystemen. Denk bijvoorbeeld aan magazijninrichtingen; stellages voor supermarkten, distributiecentra, webshops. Ik heb voor hen een systeem opgesteld voor testen op metaalmoeheid. Als je telkens een zware doos op een stelling zet, dan ontstaat er een bepaalde moeheid in dat metaal. Het kan op een gegeven moment breken. Dat kan je niet zomaar berekenen, dus voeren ze testen uit. Sinds april staat het testsysteem in het bedrijf.’

WAAROM VOND JE DIT PROJECT ZO INTERESSANT?

‘Je proeft hoe het is om in een bedrijf te werken. Dat maakt het, voor mij, het allerleukste project. Je krijgt op de opleiding allerlei lessen over bedrijfssituaties. Bijvoorbeeld over vergaderen en presenteren. Maar uiteindelijk leer je dat pas écht als je bij een bedrijf bent.’

IS DIT IETS WAT JE NA JE STUDIE OOK WIL DOEN?

‘Ik wil sowieso bij een bedrijf werken. Ik denk eraan om bij een staalbedrijf of constructiebedrijf te solliciteren. Daar ligt mijn passie.’

NU JE MET JOUW KENNIS VAN HET HBO TERUGKIJKT NAAR JE MIDDELBARESCHOOLTIJD; WAT ZOU JIJ JE JONGERE ZELF VOOR ADVIES GEVEN?

‘Laat je niet beperken door je achtergrond. Dat je vwo hebt gedaan betekent niet dat je je moet focussen op wo-opleidingen. Er zijn genoeg opleidingen op het hbo die wél kunnen klikken.’

Dit artikel is onderdeel van een serie. Het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) interviewt hbo-studenten met een vwo-achtergrond en vraagt hoe zij het hoger beroepsonderwijs ervaren. De gesprekken met studenten laten zien dat een technische hbo-opleiding een waardevolle keuze kan zijn voor vwo-leerlingen. Meer weten over de verschillen tussen WO en HBO?

Kijk op deze pagina.